Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




tirsdag 31. august 2010

Den gamle sleden


Når man kommer inn i låven får vi ofte spørsmål om den gamle sleden. Som så mange andre ting, har den også sin helt egen historie.

Da vi nettopp hadde overtatt denne plassen, oppdaget jeg en slede som var brukt i en juleutstilling. Den var pyntet så fint med halmballer og julepresanger. Jeg falt i staver hver eneste gang jeg passerte den. Jeg mener også å huske at den stakk av med premien for den flotteste juledekorasjonen på kjøpesenteret det året.

Etter jul forsvant sleden fra senteret, men jeg gikk stadig og tenkte på den. Helt tilfeldig fant jeg ut hvilken butikk som hadde stilt den ut. Jeg spurte litt forsiktig om de enda hadde sleden og om den var til salgs.

Joda, den stod bare i veien og kunne kjøpes. (Har enda litt vond samvittighet når jeg tenker på prutingen min:-) )
Glad og fornøyd for handelen, glemte jeg å spørre om de visste hvor den kom fra. Så etter noen dager måtte jeg forhøre meg. Jo den er fra en gård på Stokka, var svaret. Pulsen min steg. Stokka? Kanskje fra min slekt? Men så kom jeg på at det er jo veldig mange gårder på Stokka. Men svaret jeg fikk gjorde at hjertet tok et ekstra hopp. For den kom nemlig fra den gården min mor er født! Det var ingen ringere enn mine oldeforeldre som hadde hatt den!
Min mor gjenkjente den og kunne fortelle at den ble brukt som arbeidsslede.


Så sleden betyr noe helt spesielt for meg. Den kom tilbake til slekten. Når vi har gjester, bruker vi den til å plassere mat i, f.eks. reker i isoporkasser. De passer akkurat oppi.
Ellers står den bare og pynter opp i låven.



Ha en fortreffelig dag! Og ikke glem å stemme på Nord-Hidle:-) Bare trykk på linken øverst oppe på siden min - til høyre (rød skrift). Tusen takk!!! Klem fra Hjørdis


7.9.10: Min mor fortalte at sleden har først tilhørt mine tipp-oldeforeldre!!

11 kommentarer:

  1. For en morsom og hyggelig historie, og for en fin slede. Den er nok flott uansett årstid - jul eller sommer, med nisser eller reker ;-)

    Hilsen fra
    HG

    SvarSlett
  2. Så nydlig Hjørdis!

    Jeg vet faktisk ikke om nettsiden virker eller ikke men jeg vet at mange som vil stemme får feilmeldinger når de skal inn på siden....men det er ikke mye bevegelse der i alle fall;=)

    Klem,Hanne

    SvarSlett
  3. Hei! Så vakker den var, og kor FANTASTISK at den kom "heim igjen" til deg! Skjebnen er flott av og til! Takk for så vakre ord inne hos meg! Eg er så rørt i kveld, av alle fine ord dokke legg att til meg... Tårene presser faktisk på. Du lurte på kameratips? Eg bruker å anbefale Canon EOS 450D. Mitt heiter Canon EOS 1000D, men du får eit bedre kamera i 450D. Lett å bruke, med gode automatiske innstillingar, som gjer at vi alle kan ta bilder, uten kurs... Eg kan svært lite om fotografering, men eg bruker hjertet mitt når eg held på... ;)

    Ynskjer deg ein vakker onsdag, og lykke til i konkurransen; er det snart avgjort?

    Klem frå Elin :)

    SvarSlett
  4. ÅÅÅ så herlig historie Hanne... så godt at den gamle sjarmerende sleden kom hjem til deg ...

    og prutingen skla du ikke tenke på.. denne var ment for deg =)=)

    klemmer 0)

    SvarSlett
  5. Hei!!:)

    Tusen takk for en veldig koselig kommentar inne hos oss:) Det var veldig hyggelig! Er alltid morsomt med nye følgere! Men, vi ser ikke at du har lagt oss til som følger? Vi legger til deg hvertfall:)

    Åh, er du med i den konkurransen? Vi skal stemme!! :) Har du hatt besøk av tv2 og boligpluss:)??

    Stor klem:)

    SvarSlett
  6. Hei, jeg fant bloggen din inne hos Gammel Stil og synes du har en søt blogg med masse nydelige bilder. Deg vil jeg følge videre :)

    SvarSlett
  7. Hei Hjørdis
    Tusen takk for koselig kommentar inne hos meg :) Nydelig og flott slede du har, og så gøy at den kom tilbake til familien ♥ virkelig flott… Skulle ønske jeg hadde noe så vakkert :) Nydelig vakker låven deres også, syns det er så utrolig bra at slikt blir tatt vare på! For en jobb dere har gjort, jeg blir stum her jeg sitter – og så gjennomført og nydelig alt er gjort – virkelig gøy å titte innom deg. Er utrolig glad for at jeg oppdaget bloggen din ♥ det er et fryd å se, blir litt rørt over alt det fine dere har gjort… Håper du vinner konkurransen, men uansett så vil jeg gjerne følge deg videre fremover :) Ønsker deg en fortsatt fin uke, klem fra Mette

    SvarSlett
  8. Kjære Hjørdis!:)

    Tusen takk for en veldig nydelig kommentar inne hos oss.. Vi ble rørt, og tårene trillet når vi leste den!! Er veldig vanskelig å slutte bloggen, og det var en tøff avgjørelse! Vi har bestemt oss for å tenke litt på det, så får vi se hva som skjer.. Hvis du har lyst (skjønner hvis du ikke vil) kan du sende oss en mail? Mailen vår er gammelstil@gmail.com! Der kan vi forklare litt mer hva som faktisk skjedde.. Vil bare ikke at alle skal se det skjønner du:)

    Stor klem:)

    SvarSlett
  9. Hei Hjørdis,

    Så koselig at du la deg til hos meg :) Jeg blir så glad for nye følgere.
    Jeg hadde det så travelt i går, måtte bare legge meg til da jeg fant deg, slik at jeg skulle finne deg igjen. Derfor ble det ingen kommentar da :)

    Dere har en virkelig nydelig gård. Heldige du! Er mektig imponert over hva dere har fått til. Og tenk at sleden kom inn i familien igjen!
    Låven deres er flott. Jeg kunne nesten ha bodd der *ler*

    Jeg ønsker meg og et nedlagt bruk til permanent bolig. Mattisheimen er bare brukende som fritidshus pga beliggenheten. Likevel har jeg aldri lyst til å dra ned der i fra :) Og hadde den ikke ligget der den gjør, ville det heller ikke vært Mattisheimen vår.

    Ha en fantastisk flott høstkveld! Gleder meg til å se flere bilder fra gården deres.

    -Renate-

    SvarSlett
  10. Så herlig historie! Det må jo være kjempegøy å vite at den har kommet hjem på rett plass igjen. Virkelig vakker, og ekstra moro når man vet historien. Gamle ting har virkelig sjel. :)

    SvarSlett
  11. Tusen takk for koselig kommentar på bloggen min, det setter jeg stor pris på!

    Også snubla jeg over dette koselige innlegget. Jeg er så svak for gamle ting med en historie. Den sleden var bare ment for deg Hjørdis! Er jo bare så moro å ha slike ting som forfedrene har brukt.

    Siden jeg er "hestejente" har jeg antikk vogn (Gigg) og Spisslede som jeg bruker av og til. Sleden kan man visstnok se hvor i distriktet er laget siden smedene lagde sine små særegne varianter og skiller seg klart ut fra de fabrikkproduserte sledene.

    Kos deg med sleden din sommer som vinter!

    Hilsen Gry K

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)