Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




søndag 4. desember 2011

Deilig, knasende sprø pepperkaker - glutenfrie!

Jeg får så masse skrøyd av mine pepperkaker - som i tillegg er glutenfrie! - at jeg syntes jeg må dele oppskriften med dere.  Cølikaki er nærmest blitt en folkesykdom de siste årene. Jeg har det inntrykk av at alle kjenner noen eller har noen i familien som må leve på glutenfri kost.




Pepperkakedeigen er en stor fristelse i seg selv.






Pepperkaker

150 gr sukker
250 gr mørk sirup

1 ts ingefær
3 ts kanel
1/2 ts nellik
1 ts kardemomme
2 ts natron

150 gr smør

1 egg

500 gr Toro fin/Finax fin (glutenfritt mel) 
(eller hvetemel dersom de ikke skal være glutenfrie. Samme mengde) Jeg pleier å bruke en pose Toro fin og fyller på med Finax til vekten viser rundt 500 gr. Det går litt mel til utkjevlingen.
Jeg bruker alltid Semper til baking, men akkurat til julebaksten har jeg erfart bedre resultat med Toro kakemix og/eller Finax lys.


♥ ♥ 

Sukker og sirup varmes opp til det smelter

Ingefær, kanel, nellik, kardemomme og natron røres i til det skummer.

Ta kjelen av pannen. Tilsett smøret og rør til det er smeltet.

Røren avkjøles før egg og mel tilsettes. (ca 37 grader C)

Deigen skal bli fast og smidig. Den kan godt oppbevares i en tett boks/pose i kjøleskap til dagen etter. Deigen er litt hard da og må nok stå og bli romtemperert før utkjevling.


















Stekes på 175 grader i ca 7 min. Avhenger av din komfyr. De skal være ganske tynne.

Husk at kakeboksen, som pepperkakene skal oppbevares i, må være helt tørr. Jeg lar kakeboksene tørke i ovnen på ca 50 grader for å være sikker. Dersom boksen er fuktig, blir kakene myke.



En riktig god advent ønskes dere alle!! Og lykke til med julebaksten:-)


30 kommentarer:

  1. Ååh herlig, disse skal prøves i år :))

    Har to med cøliaki i familien.

    Ha en fortsatt fin kveld :))

    SvarSlett
  2. Takk for at du deler, denne kommer godt med. :)
    Koselige bilder du viser også,
    får virkelig lyst til å bake. :)
    Klem

    SvarSlett
  3. Mmmm ser kjempe gode ut og her er det å tipse kjente....
    Flotte bilder

    En fin dag ønskes deg

    Klem

    SvarSlett
  4. En god idea, skal jammen prøve disse.
    Jeg er ikke igang enda, men det kommer.
    Flott adventslys!

    Ønsker deg en fin adventstid.

    SvarSlett
  5. Mmmm. Kjenner nesten duften av pepperkaker helt hit!
    Hos oss er det bare de sørgelige rester igjen av pepperkaker og kakemenn... Må snart lage nye. Har allerede endel sorter i boks, men ser jo at det forsvinner litt etter litt... Men det er jo akkurat nå de smaker best!
    I gårkveld var husbonden og jeg på julekonsert i en liten trekirke langt inni bygda. Da vi kom ut på kirketrappen ble vi møtt av dalende snøfnugg i lyset fra faklene. Snakk om prikken over i'en! Julestemningen er topp idag også. Ute har det kommet masse snø! Jippi!!!
    Jeg kopierer monogramarket ditt, og satser på stille stunder når julen kommer. Å brodere synes jeg er så koselig! Og monogram er flott å ha på det meste!
    Takk for tipset!
    Juleklem Marit

    SvarSlett
  6. Veldig lurt .... de såg mega gode ut også :))
    Koselige bilder :)

    Klem ♥

    SvarSlett
  7. Å de skal jeg prøve på:) Jeg har ikke smakt pepperkaker på maaaange år:) Har rett og slett ikke tatt sjansen på å prøve å bake de glutenfrie. Så jeg har nyter duften når jeg baker med ungene, men nå skal jeg få noen jeg også:)

    SvarSlett
  8. Takk for oppskrifra, Den skal tas vare på til neste år. Laga for første gang glutenfrie pepeprkaker i går. Og de var ikke så gode. Deigen var også alt for løs. Måtte ha i nesten like mye mel til utbaking som det var i deigen da jeg laga den.
    Håper på bedre resultat med denne.

    SvarSlett
  9. Deilige bilder- det er virkelig en skjønn tid! Hektisk ja, men såå kos!

    Nyt fine dager! Må nok prøve meg på monogram selv etter jul ;)

    Nyt dagene!

    Klem, klem

    SvarSlett
  10. Tusen takk for oppskrift på pepperkakene. Og takk for at du viser hvordan du broderer monogram. Det er noe jeg aldri har gjort, men det har jeg lyst til å prøve, eller som Pippi sier; det skal jeg klare :-)) Veldig lurt å brodere på aida- stoff og så trekke ut tråder. Det er jo genielt; blir skikkelig jevnt og pent :-)
    Ha en fin adventstid !

    SvarSlett
  11. Takk for oppskrift...kjekt å ha for som du sier.....nesten blitt en folkesykdom.

    Grattis du heldige Hjørdis...med boken.
    Har hevet meg på konkurranse igjen for boken ser jo såå fin ut!

    Koselige saker her hos deg....akkurat slik vi liker :o)

    ha en fin onsdag :o)
    Klem!!

    SvarSlett
  12. Mmm så goda pepparkakor! Härlig tid nu med alla förberedelser inför jul.
    Ha en fin dag!
    Anneli

    SvarSlett
  13. Hei ! Ei sonn oppskrift trengte eg akkurat nå. Eg har en elev som må ha glutenfritt og i disse førjuls-pepperkaketider så passa den oppskrifta supert. Takk!
    Ha ein flott kveld . Klem.

    SvarSlett
  14. Så snill du er!
    Jeg har også en jeg kjenner med denne sykdommen.
    Gleder meg til å gi henne oppskriften!

    Nostalgisk og sjarmerende julebakst omgivelser hos deg.

    TAKK for alt du deler.

    Advendtsklem fra Os :o)

    SvarSlett
  15. Koselig med pepperkakebaking... så koselig ut! Takk for at du deler oppskriften! Ha en fin kveld! Klemmer til deg!

    SvarSlett
  16. Kjempe koselig bilder av pepperkakebakingen! Flott at du deler oppskriften! Ha en fin kveld! Klemmer

    SvarSlett
  17. God morgen!
    Så herlige bilder av pepperkakebaksten din! Fint med glutenfri oppskrift! Hos oss må det være melkefritt, så det er noen hensyn å ta! Takk for tipset om tørking av kakebokser! Ny luke hos meg i dag! God 3. advents helg!

    Klem Cahtrine :-)

    SvarSlett
  18. Prøvde denne oppskriften til jul i fjor, mitt første forsøk på glutenfri julebakst.
    Kjempefornøyd! Har store planer om å bake dem igjen i år. Resten av familien min likte dem også godt, lillesøsteren min likte dem bedre enn de vanlige. Med andre ord: stor suksess!
    Takk!

    SvarSlett
  19. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  20. Hei, gleder meg å prøve dine glutenfrie pepperkaker. :)

    SvarSlett
  21. Hjertelig takk for din deling av oppskrifter, Hjørdis:-)
    Har lånt de med krumkaker og pepperkaker:-)
    Krumkakene ble gode:-)
    Er nettopp ferdig med å lage glutenfrie pepperkaker.
    De smakte nydelig:-)
    Ønsker deg og dine en God Jul.
    Juleklem fra Margareth

    SvarSlett
  22. Hei, er igang med glutenfri pepperkakedeig nå, går utifra at krydderne er malt? Kan ikke se at de skummer når jeg rører i krydderblandingen med natron.
    Lurer også på hvor man kjøperfinax mel? Jeg fant det ikke på helsekostbutikken.
    Det ble heller to poser med toro lys finmel, håper det går fint med dette :)

    SvarSlett
  23. Jeg fant denne oppskriften og satte i gang, men jeg brukte det glutenfrie melet Lailas (blålilla pakke). Tenkte at siden den oppfører seg som hvetemel, og du hadde skrevet at man kunne bytte ut de to melslagene du brukte med hvetemel - samme mengde - tenkte jeg at det ville fungere bra med Lailas. Men deigen var umulig å kjevle ut, for den var så klissete, så måtte ha i MASSE mel for utbakingen, omtrent like mye som i oppskriften, så til sammen 1 kg mel nesten.. Så ville bare høre om 500 gram mel er riktig? For da må det være veldig stor forskjell på Toro/ Finax-mel og Lailas i såfall... Men når jeg først fikk knadd i masssevis av mel, (brukte semper mix til utbakingen) så ble de veldig gode! Aller første gang jeg baker pepperkaker. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Trine. Jeg tror det må være stor forskjell på disse meltypene. Jeg har aldri prøvt Lailas. Hvert år noterer jeg i "Juleboken" min :-) hvordan resultatet på kakebaksten blir. Ikke alltid resultatet blir like bra. Men når det gjelder pepperkakene har jeg kommet til at Toro eller Finax, eller 50/50 Toro/Finax gir veldig bra resultat. 500 gr har vært nok, men bruker kanskje 100 gr til utkjevlingen. En gang brukte jeg jyttemel til utkjevlingen og det ble et dårlig resultat. Godt at kakene ble gode likevel, selv om du måtte bruke mye mer mel.

      Slett
    2. Ja, da er det nok melet. Men det ble veldig bra smak fra Laila, og med semper mix som påfyllingsmel og til utbakingen. Så da kan det være et alternativ til Toro/finax (bruker ikke toro/finax -pga. dårlig smakserfaring med disse to meltypene). Men takk for oppskrift, det fungerte jo kjempebra til slutt :)

      Slett
  24. Hei! Testa oppskrifta no. Super å bake ut, og god smak. 'Men i ovnen "smelta" kakene heilt og vart til store flak. Kva kan eg ha gjort feil tru?

    SvarSlett
  25. Åhh så synd da. Jeg veier alt nøye og det er viktig at det ikke er mer smør enn angitt ( jeg bruker bremykt) Og de meltypene som beskrevet fungerer godt. Nei, hva mon tro kan ha gått gale ? Lot du den bli avkjølt før du tilsatte egg og mel? Jeg noterer alltid/hvert år om noe mislykkes og hva som går galt :-) Pepperkakene har i følge notatene vært vellykket hver gang, men den gangen jeg kjevlet ut med jyttemel, sprakk kakene. Ellers sliter jeg med peppernøttene - som hvert eneste år blir flate - men veldig gode:-) Lykke til med julebaksten.

    SvarSlett
  26. Den glutenfrie pepperkakedeigen ligger klar i kjøleskap. Hvor lenge kan den ligge, mon tro? I dag laget jeg glutenfrie rundstykker med oppskrift fra bloggen din. Ble utrolig flotte! Slik som på bildet på bloggen din! De var enkle å forme, og holdt også formen godt! Så kjekt! Har du forresten prøvd å bake glutenfrie horn? Ellers var jeg ofte I Hidlesundet min barndom, hos min onkel Alf.

    SvarSlett
  27. Hei Anne og takk for koselig hilsen. Nå går jeg utifra at deigen er ferdig utkjevlet :-) Jeg har hatt den en uke i kjøleskap på det lengste. Det gikk fint. Den måtte da ligge en stund ute på benken for å bli myk etter så lang tid i kjøleskapet.
    Rundstykkedeigen kan du fint bake horn av. Så morsomt å høre at du har vært så mye i Hidlesundet. Vi grenser jo til den gården også :-)
    Lykke til med baksten og ha en riktig god jul!

    SvarSlett


  28. Pepperkakene ble supre, med 5 dager gml deig!

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)