Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




onsdag 12. august 2015

Fantastiske Haaheim Gaard



I mai i år drog vi til Nord-Trøndelag for å hente hjem datteren etter et veldig kjekt år på folkehøgskole. Husbonden og jeg tok turen fra Stavanger og oppover med bil. Mye skulle fraktes hjem :-) Samtidig kunne vi  feire 30 års bryllupsdag og i den anledning ville vi spandere på oss overnatting på noen historiske hotell  på veien.  


I utgave  3/15 av Lev Landlig var det en flott reportasje fra Haaheim gård. Dit ville vi dra. Det var første stopp på turen. Jeg kan ikke gi nok ros over hvor fantastisk opphold vi fikk.

Bilde tatt midten av  mai 2015

Husfaren, som eieren Torstein Hatlevik helst vil kalle seg, kjøpte gårdsbruket  i 2000. Det lå der i Uggdal i Tysnes (Hordaland), nedlagt uten verken strøm eller innlagt vann. Men med særdeles mye pågangsmot kunne han åpne gårdsrestaurant i 2009. Etter denne tid har han gjort stor suksess som hotelleier  på Haaheim Gaard. Her er det nå bygget på i forlengelsen av det gamle huset, det er konsertsal, flere konferanserom, lysthus, de koseligste rom for overnatting og til og med et eget kapell i hagen.
Alt er bygget i trå med den gamle , opprinnelige stilen. Her er det ikke tatt noen snarveier og lettkjøpte løsninger.
Av de historiske hotell i Norge, er dette det minste. Og det aller mest sjarmerende.

Her kommer en del bilder fra interiøret.


 Det var så mye å hvile blikket på og inntrykkene så mange.


Her får du servert hjemmebakt brød rett fra den koselige bakerovnen. Husfaren hadde t.o.m. bakt glutenfritt brød til meg:-)

Vinkjelleren alene, var imponerende. Innfor døren her består et par av veggene selve fjellveggen med sildrende vann. Man kan titte inn dit gjennom et gammelt vindu som er satt inn i veggen.  


Gårdsbutikk med kortreist mat. Har dere sett noe så sjarmerende! 

På grunn av at vi var der midt i uken og midtveis i mai, hadde vi husfaren og hele hotellet for oss selv. 
Vi kunne velge rom og det var ikke lett :-)



Flotte herregårdstapeter på veggene.


Hihi, jeg trippet fra det ene rommet til det andre og endte opp med det blå rommet :-)

Rommene var så idylliske og gjennomførte på alle vis.



Hvert rom har romantiske bad og badekar med løvebein.



I tillegg til bygningene er hagen et fantastisk skue.  Da dette var i midten av mai var ikke blomstringen kommet så langt. Åhh - den som kunne vært der nå, når 1500 roser står i blomst!  Hagen var anlagt med de koseligste stier og en av dem førte oss opp til et sjarmerende lysthus.



Det er brukt gamle vinduer og skiftertakstein.



Idyll i lysthuset.


Tilbake i huset stod det nydelig oppdekte bord med både duker og servietter i damask . De skjønneste buketter på hvert bord.

Bare måltidet i seg selv, var en fantastisk opplevelse. Her er forretten - kamskjell - så lekkert og smakfullt dandert. Husfaren er ikke utdannet kokk, men har utmerket seg for sine kokekunster. Et skikkelig gourmetmåltid laget av lokalmat og ureist mat. Her fikk vi den beste mat vi noen gang kan huske vi har fått servert. Det er ikke tull engang.


Skulle du måtte ta en tur på gjestetoalettet, møtte denne herligheten deg. 


Torstein er egentlig utdannet musiker. Det nøt vi stor glede  av med flere privatkonserter. I tillegg til nydelig stemmeprakt, kom jeg helt ut av tellingen på hvor mange instrument han trakterer. 

Husfarens mål er at hver gjest som forlater Haaheim Gaard, skal ha fått med seg noen magiske øyeblikk J

Det kan jeg skrive under på at vi fikk - ikke bare noen, men mange. 
All honnør til Torstein Hatlevik som byr så mye på seg selv og er samtidig så profesjonell i alt han gjør.



Altså - hør her folkens, denne plassen må oppleves. Jeg klarer ikke å beskrive det godt nok. Vi har fått minner for livet. Og vi gleder oss til å komme igjen.

Takk for at du tok turen innom bloggen min. Velkommen igjen:-)
Klem fra Hjørdis

8 kommentarer:

  1. For en fantastisk flott plass😀. Det skal jeg prøve å huske på når den anledning byr seg☺️. Høres ut som om dere hadde et flott opphold❤️

    SvarSlett
  2. For et eventyr dere har vært med på og takk for godt overnattingstips :) Dette minner meg om vår overnatting på Husfrua Gårdshotell på Inderøya for et par år siden. Også en fantastisk opplevelse som ikke glemmes så lett og som anbefales på det varmeste.
    Hilsen fra Anette

    SvarSlett
  3. Tusen takk for at du deler med oss.
    Du skriv så fantastisk og viser så fine bilde frå Haaheim Gaard at eg nesten kan sjå det for meg.
    Og FOR ein plass !
    Dit trur eg neste tur må gå.

    SvarSlett
  4. Det var et inbydende hotell. Bildene dine viser flotte detaljer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bluggi buggi blogg. Tusen takk for hilsen. Var inne på bloggen din og ser at du er i gang igjen. Jeg skrev en kommentar til innlegget ditt men det gikk ikke å publisere den. Håper du finner ut av det. Klem fra Hjørdis

      Slett
  5. Herlig, vakkert og inspirerende! :)

    SvarSlett
  6. Nydelig sted! Jeg kjenner igjen huset og mannen fra en dokumentar på TV2 i vinter. For en energi og så mye bra han har fått til der. Må være herlig å gjeste stedet :)

    Kom over bloggen din og kan si det samme om ditt sted og herlige små detaljer over alt. Har lagret linken, for hit kommer jeg gjerne igjen :)

    Ha ei fin uke! :)

    SvarSlett
  7. jajaja jeg vil jeg vil!!!!!
    For et nydelig sted,ikke bare billedskjønt men jeg skjønner jo at hele pakken måtte være en opplevelse.Dit må jeg bare en vakker dag altså!!!! Kunne gjerne tatt hele runden jeg på alle de historiske hotellene i Norge :)))))
    Takk for du deler koslig "rapport"!
    Toveklem .)

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)