Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




torsdag 10. november 2016

Hvordan lage en 1700-talls liftgardin/Gustaviansk rullegardin


På Instagramkontoen min lovet jeg å legge ut her på bloggen fremgangsmåten på mitt 1700-talls liftgardin . Man kan kjøpe fiks ferdige oppheng til dette, tilpasset ditt vindu, men du så mye rimeligere det er å lage det selv. Ikke er det vanskelig heller.

Jeg har brodert bånd og monogram på forhånd og sydd sammen til en gardinlengde. Men bruk gjerne et enkelt stoff som jeg viser i fremgangsmåten. Bildet under illustrerer hvilke materialer jeg har brukt.



I flere tidligere blogginnlegg har jeg forklart fremgangsmåten på mine broderte monogram. Søk på monogram i søkefeltet dersom det er av interesse.


Jeg monterte gardinet inni selve vindusrammen og forklaringene er deretter. 
Stoffet du vil bruke må være ca 20 cm lengre enn den gardinlengden du måtte ønske.
Og 10 cm bredere enn vindusrammen. (5 cm til innbrett på hver side)



Materialvalg:

En firkantstokk – ca 15 x 22 mm

En rundstokk – ca 20 – 22 mm

To ringer av metall eller glass.  Disse skal man dra snoren igjennom. De må ha en diameter på ca 3 - 4 cm.

To bånd – ca 16 cm lange og 1 – 1,5 cm brede. Du kan bruke en skinnrest eller sy noe av en stoffrest eller bendelbånd som jeg har brukt her.

Snorfeste til å henge på veggen (Den på bildet er fra Stoff og Stil, men anbefaler den de har hos Princess - som er mye bedre)

Borrelåsbånd i samme lengde som stokken som er tilpasset vinduets bredde - en fløyelsaktig side og en ruglet. 

Anorakksnor. Du må beregne ca 8 - 10 meter (klipp den i to : 2 x 4 meter). Ta heller for mye og klipp av på lengdene når gardinet er på plass. 

2 nøkkelskruer

2 vinkelbeslag

Heftpistol


Slik gikk jeg frem;

Sag til firkantstokken til rett lengde. Pga at jeg ville ha liftgardinet inni vindusrammen, saget jeg stokken til slik at det ble akkurat plass inni karmen.  Rundstokken fikk samme lengde.

Så må selve gardinet sys. Velg et stødig stoff. 

Det er viktig å få jevne og beine kanter. Jeg sikksakket alle kanter. Brett inn stoffkantene på hver side 2,5 cm og gjenta slik at det blir dobbel kant. Vær nøye. Sy sidekantene.

Falden nede; Brett inn 2 cm og deretter 5 cm. Rundstokken må få plass inni falden! Stryk kantene og fald inn. Stokken skal tres inn her.


Øverst; Beregn ca 1,5 cm til kant øverst. Brett inn og stryk. Sy på fløyelsdelen av borrelåsen ca 0,5 cm inn på stoffet.



Ringene og båndet har som oppgave at vi skal kunne dra igjennom snoren på framsiden, men også binde fast snoren på baksiden. Jeg har laget flere slike gardiner og viser her hvordan ring og bånd er festet på baksiden av firkantstokken.




Stift den fast ca 10 cm fra stokkens ytterkant.  Gjør likt på begge sider av stokken. 


Midt under festet, er nøkkelskruene skrudd fast



 Vinkelbeslagene er festet slik.



Her har jeg limt på borrelåsbåndet på stokkens framside. Nå kan stokken festes med skruer øverst i karmen. Men først må du huske å dra fram ringen slik at den ligger på framsiden, som her.

Nå skal snorene på plass 


Knytt fast enden på den ene snoren i kroken på venstre side.

Og den andre snoren i kroken på høyre side.





Fest gardinet på stokken/borrelåsen øverst. På venstre side drar du snoren fram over gardinet slik at den kommer både foran og bak. Dra resten bort gjennom høyre ring. 
Gjør tilsvarende med høyre snorfeste og dra den også gjennom høyre ring. Se på bildet hvordan snorene ligger.


 

Snorfestet skrus fast i veggen i ønsket høyde.
La gardinet være helt nede før du klipper av snorene dersom de er for lange. Knytt knute i endene.

Nå er det bare å rulle opp. 

Jeg synes at dette systemet fungerer veldig godt. Lett å rulle opp og ned . Og når gardinet trenger en vask, gjør borelåsen det praktisk å ta gardinet ned.  Snorene henger bare igjen. 


Nå er jeg godt i gang med å lage julegardin til dette vinduet. Med dette opphenget blir det enkelt å skifte.

Da håper jeg dette innlegget var til inspirasjon og ønsker i så fall lykke til. Kom gjerne med tilbakemelding dersom noe er uklart formulert.

Ha en riktig fin dag/kveld:-)

Smil fra Hjørdis

13 kommentarer:

  1. Så flottte de ble! Takk for tipset og at du viste oss hvordan,

    SvarSlett
  2. Det er utrolig hvordan bare! Flott idé! Takk. Jeg ønsket å sy en Roman skygge, men det er vanskelig. Dette alternativet jeg virkelig liker.

    SvarSlett
  3. Fantastisk smukke gardiner. Er vild med de broderede. Det kunne jeg virkelig godt tænke mig at lære!

    Rigtig skøn søndag
    Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-) Jeg er sikker på at det vil du klare Charlotte.

      Slett
  4. Lekkert! Og takk for god og pedagogisk beskrivelse! :)

    SvarSlett
  5. Jättefint! Så duktig du är på att sy...jag får nog köpa mina gardiner :)
    Önskar dig en härlig vecka!
    Kram från Titti

    SvarSlett
  6. Hei Hjørdis!
    For noen flotte liftgardiner, og så fint at du deler fremgangsmåtene med oss! Det skal jeg ta vare på!

    Og takk for hyggelig kommentar vedr. innleggene mine om oppussingen av vaskerommet vårt i fjor høst! Det er litt av en jobb å gå på, og jeg er glad jeg brukte mye tid på å planlegge, og lage med forskjellige alternativer! Ikea sitt kjøkken program fungerer fint til romplanlegging, selv om man velger andre skap!

    Vedr. åpne eller lukkede skapløsninger, så er jeg vedlig fornøyd med at jeg ikke tok åpne hyller. Men der er jo ønsker og behov forskjellige! Jeg er også blitt veldig glad i skuffer, etter at vi valgte mest av det på kjøkkenet!

    Jeg gleder meg uansett til å følge deg, og håper du vil dele oppussningen av vaskerommet her på bloggen! Lykke til!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  7. Jeg greier ikke finne mønsteret til monogrammet du har på duken din. Synes det mønsteret var så forseggjort.Når jeg går inn på den adressen du har skrevet ned, finner jeg ikke fram. Hilsen Inger

    SvarSlett
  8. Hei ! Kjekt å høre fra deg. Jeg er på instagram under nostalgiinr9 men er ikke så aktiv der. Masse fint hos deg også siden sist. Alltid inspirerende å kikke innom :-) fin sommer til deg :-) klem Anita

    SvarSlett
  9. So beautiful and nice..
    Love your blog very much...

    Please visit: https://from-a-girls-mind.blogspot.com/

    SvarSlett
  10. Hei.
    Jeg har ett vindu som er ca 180 cm bredt, går det an å bruke slike gardiner da?
    Mvh Signe

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)