Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




lørdag 10. november 2012

"Høstens vakreste stilleben"

Det var i alle fall det selgeren kalte det for. I høstferien var jeg innom nettauksjonsstedet QXL og lot meg fengsle av dette stillebenet. 

Teksten som selgeren hadde laget til dette var følgende:

HØSTENS VAKRESTE STILLEBEN.
Med håp om og tro på en vakrere mørketid har vi samlet sølv, smykker,
antikviteter, fotografier og håndarbeide i et bedårende stilleben. Til bruk
og til glede, til deg selv eller en du setter pris på. 




Glad i antikviteter som jeg er, la jeg inn et bud. Jeg regnet med at jeg ikke fikk det og det var helt gått i glemmeboken da jeg en stund senere mottok en e-post om at jeg hadde vunnet budrunden! Selgeren kunne fortelle at han ergret seg noe over at de hadde lagt ut dette i nettopp høstferien. For dette burde gått for en langt høyere pris.


Selgeren hadde skrevet følgende historikk over gjenstandene;

Antikk kastespjell i tre fra småbruk Grue, Finnskog.
Et kastespjell (også kalt kasteskovl eller kasteskolp) var flittig i bruk ved rensing
av kornet på senhøsten. Etter at kornet var samlet i en haug på låvegulvet, satte
man seg på en liten krakk og kastet kornet over skulderen med kastespjellet.
De lette agnene falt først av og lengst borte i låven ble det rene kornet liggende.

Skuffa har på baksiden rette flater og vinkler, fronten svakt buet. Solid skaft som
er så mykt og godt å holde i. Så har den da også vært brukt av mange flittige hender,
helt uvurderlig for å trygge mennesker og dyr. Kastespjell fra samme område er å finne i
samlingene til Norsk Folkemuseum.


To kopper formgitt i melkehvitt porselen med romantiske og avholdte
Mormors Roser med gulldekor. Tent porselen fritt for nagg og krakelering,
noe slitasje i gulldekor langs kant. 

Medfølgende fire servietter, trolig tilvirket i hvit bomull. Liten blonde i ett
hjørne.

Antikk tesil formgitt perioden 1880 - 1900. Ustemplet arbeide, men
med en lødighet nær dagens 830/1000 deler sølv. Tesilens skål fremstår
pen og velholdt, men feste antas å ha noen mangler.


To originale fotografier av typen visittkort. Et lite søskenpar foreviget hos
fotografen ved århundreskiftet 1900. Hvem blir ikke bløt i hjerte av de små
stutte benene og den usikre posituren i fotografens atelier.

Enestående vakkert art deco armbåndsur. Tilvirket i 925/1000 deler sølv.
Leddet lenke overstrødd med markasitter og dekor i filigransteknikk.
Urkassen er fjernet, men glasset er inntakt og skaper et lite rom for å
plassere et fotografi eller en hårlokk. Solid lås inntakt.

To anheng og ring formgitt i 925/1000 deler sølv. Vintage smykker prydet
med smykkestenen onyx. Begge anhengene er satt med markasitter, særlig
avholdt som dekor på smykker fra sent 1800- og tidlig 1900-tall. Markasitt er
et mineral som består av jern og svovel. Det tilhører mineralgruppen sulfider
og danner svært vakre rombiske krystaller. 

Alt dette fikk jeg for den nette sum 220,-!


Heldig som jeg selv syntes jeg var, vil jeg bare tipse dere lesere om nettauksjonsstedet QXL.  Har ikke lang erfaring, men har gjort noen kupp etter gjenstander som jeg har jaktet lenge på. Jeg har bare de beste skussmål å gi selgerne som opptrer veldig ryddig.

Skal bli spennende å lese om andre i blogglandia har gjort seg noen erfaringer med nettstedet.

Tusen takk for at dere tar dere tid til å kommentere hos meg. Jeg setter veldig stor pris på de fine ordene dere legger igjen. Selv skal jeg bli flinkere å legge igjen spor hos dere også. Det skjer nemlig stadig vekk at i det jeg skal skrive noen ord, blir jeg heftet med noe annet. Bloggingen skjer i  "stjålne" øyeblikk:-)

Ønsker dere en god helg!



22 kommentarer:

  1. Vilka fynd du gjorde, nätauktion är jättebra. Så vackra smycken och träskopan ser riktigt gammal ut.
    Grattis till ett toppenköp.
    Kramar och trevlig helg
    AnnaMaria

    SvarSlett
  2. Å dette var vakkert Hjørdis.
    Og skatten kom nå i de rette hender!
    Kos deg du!
    Gledelig helg skjønne bloggevenn.

    Klem Camilla.

    SvarSlett
  3. Satt å funderte hva du betalte for dette mens jeg leste, må innrømme at den riktige prisen var langt mindre enn de talla jeg tenkte på..

    Så fint og sånnt et lite kupp :D
    Go helg :)

    SvarSlett
  4. For et flott kupp! nydelige ting til en rimelig pris. Ha ei fortsatt fin helg.

    SvarSlett
  5. Så flotte ting!Der var du heldig!God helg!

    SvarSlett
  6. Oi, for et kupp du gjorde her! Utrolig flotte og verdifulle ting - nesten gratis!
    Var en del inne på QXL tidligere, men så gikk det litt i glemmeboken. Tror jeg må inn og ta en kikk igjen etter gammelt ;o)
    Ha en trivelig helg!

    klem Mona

    SvarSlett
  7. JA der gjorde du virkelig et kupp. Heldige deg. Nydelige ting du fikk for en billig penge.
    Liker så godt slike kopper.
    Ønsker deg en herlig kveld :)

    SvarSlett
  8. Din luring!
    For jeg er jo IKKE vill etter å få vite HVA du skrev til meg på Fransk!!!
    Ho,ho....regner med det var noe superflott...knis.

    Forsatt god kveld!

    Klem da...

    SvarSlett
  9. Helt utrolig hva du fikk for 220 kroner, et skikkelig kupp. Nydelige ting, likte så godt den klokken og de barnebiledene var jo bare superskjønne. :)

    Fortsatt god helg til deg Hjørdis.

    Klemmer fra meg

    SvarSlett
  10. Wow! rett og slett eit kupp..
    Og flott det nettopp var du som fekk tilslaget, du har vit til å ta vare på!

    God helg klem

    PS: "stjålne augneblikk" er det som oftast her også

    SvarSlett
  11. Hei søte deg,
    så herlig funn!

    Ønsker deg en nydelig helg, takk for at du titter innom og legger igjen de søteste ord! Du er underbar!
    klem Maia

    SvarSlett
  12. For en skatt! Og så heldig du var med prisen ;-) Morsomt at det fulgte med en (flere) historie også. Veldig vakkert!

    Ha en fantastisk fin søndag!

    SvarSlett
  13. Wow, for er kupp!'
    Definitivt høstens vakreste stilleben! :-)
    Jeg er spesielt svak for gamle fotografier, og disse var jo bare nydelige :-))

    Ha en fin søndag !

    Klemmer

    SvarSlett
  14. så vakkert.....
    ser og ser - dette er fantastisk fine funn og godkjøp.
    har ikke bestilt lys fra utlandet enda jeg, er usikker... drøyer litt. må vel dukke opp noen HAPPYLIGHTS i Norge også igjen snart... eller???
    fineste nye uke til deg,
    varm klem TOVE

    SvarSlett
  15. Wooow så heldig å så vakkert :-) Dette var skatter det :-) Klem

    SvarSlett
  16. HERLIGE TING !
    SÅ KOSELIGT DET LÅG EN BESKRIVELSE MED<3
    JEG LIKTE BILDENE EKSTRA GODT!
    JEG TRODDE JEG HADDE LAGT MEG TIL HOS DEG...
    NÅ HAR JEG VERTFALL:)
    KLEM FRA ELI:)



























    SvarSlett
  17. Så flott at du fikk tilslaget! det var som skapt til deg, og det kan jo ha ting i som du synes er ditt. Jeg tror jeg skulle vært innom der en tur selv, vært artig å se...)
    Ha ei god uke, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  18. Så heldig kan man være! Nydelig stilleben. Man kan finne mangt på QXL.

    Ønsker deg en fin uke.

    SvarSlett
  19. Så heldig!! Det var knallfint!!

    Jeg har en utfordring gående i bloggen! Tørr du ta den?

    Klem fra Karen

    http://prinsessevilikkeshus.blogspot.no/2012/11/utfordring-slik-ser-det-ut-hos-oss.html

    SvarSlett
  20. Heihei!
    Takk for så fine ord hos meg. Jeg ser nå at jeg har vært innom bloggen din flere ganger tidligere. Legger meg til som følger jeg, det er så koselig hos deg!
    Og SÅ heldig du har vært med nettauksjonen. Det var virkelig mange flotte ting du fikk tak i for en rimelig penge.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  21. Det var veldig flott! Gratulerer med "kuppet"

    SvarSlett
  22. Hallo:))
    Ja det får man si:)) Litt av ett kupp!!
    Jeg har aldri handlet noe på Qxl Synes det virker litt "skummelt"..
    Men kanskje jeg nå tar meg en aldri så liten titt;))...
    Ha en fin fin dag:))
    Stor klem fra Tone-C

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)