Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




onsdag 19. juni 2013

Akeleier alle veier

Ja, overalt i hagen er det nå store tuer med akeleier. De spretter opp på de rareste plasser og i alle fargekombinasjoner.  Jeg har ikke plantet en eneste en. De frør seg selv og krysser seg med hverandre.  




Jeg har fått gamle melkeflasker og disse bruker jeg til "en-stilk-vaser".




Tidligere lukte jeg en del av dem vekk, men jeg har blitt så glad i disse skjønne blomstene. De finner seg i å flyttes på også. Jeg har blitt fortalt at det er en svært gammel plante som var høyt verdsatt i såvel gamle prestegårder som i de gamle bondehagene.

Det er ganske sikkert mange av dere lesere som også har glede av denne kulturplanten.

Ha en flott uke!

Takk for besøket og velkommen igjen!

Smil og klem fra Hjørdis

24 kommentarer:

  1. De var jo flotte. Har noen akeleier i hagen min også.
    Ha en fin dag.
    Klem Christina

    SvarSlett
  2. hei,

    veldig fine. har masse jeg og. før hadde jeg flere blå-lilla-hvite, men nå er det mange rosa.... dumt de blå er blitt litt borte....
    ha en fin akeleiedag.
    klem TOVE

    SvarSlett
  3. Åååå dette var FIIIIINT altså!!!!
    Ser naboen borti gaten her har noen rosa......oj....plutselig er de vekk og kanskje hos meg??? Hi,hi,hi...
    Ikke så lett å smyge seg når krykkene røper meg lang vei....hi,hi.
    Så mange farger de har da...og helt herlig i de flaskene.
    Her venter krykkejenny på at bolledeigen skal heve.....da blir gutta glad når de kommer hjem fra skolen!
    Ha en topp dag skjønne bloggvenninne !

    Klem klem

    SvarSlett
  4. Utrolig fine de er!! :-)
    Skulle jeg gjerne hatt her og! Ønsker deg en fin sommerdag! KLEM

    SvarSlett
  5. Ein av mine favorittar. Nydeleg!

    SvarSlett
  6. Akeleier er fine.
    Eg kjøpte ei mørk blå i år. Det skal bli spennande å sjå om det kjem fleire fargar neste år :)

    Nyt sommardagane med blomster ute og inne :)
    Klem Anne-Mari

    SvarSlett
  7. Så vakre de var, og så lekker det ble i de gamle melkeflaskene. Skulle gjerne hatt noen i på min terassehage, men vet ikke om de trives i krukker. Men det går jo alltids ann å prøve :)
    Hilsen fra Anette

    SvarSlett
  8. Så nydelige de var, ikke verdt å luke bort noe så dekorativt :-)Melkeflaskene var veldig fine som vaser!
    Ha en fin kveld!

    Klem Mona

    SvarSlett
  9. Hei, Åh så nydelige! Hvis du har ekstra frø tilovers, kanskje du vil dele noen med meg? Jeg elsker Akeleie og synes de er supersøte! sommerklem Siv:-)

    SvarSlett
  10. Flotte bilder. Akeleier hører til i norske hager. Den sprer seg villig og naturlig.Er nok en av mine favoritter;-))
    God sommer.
    Klem
    Ingun

    SvarSlett
  11. Love It! It`s really beautiful,have a nice day,greetings Musje.

    SvarSlett
  12. Dei er så utrulig fine,elsker alle desse plantene som vokser opp ute nå,herlig å plukke inn gratis og bare hente nye ute når ein trenger:)
    Ønsker deg ein fine dag!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  13. Beautiful, your flowers look amazing! Heidi

    SvarSlett
  14. Men det er jo så vakre, heldige deg!!!
    Ønsker deg en riktig god sommer Hjørdis <3

    KLEM!

    SvarSlett
  15. Jeg har både kjøpt planter og hentet i skogen vår (der det tidligere lå en husmannsplass). Jeg synes også at det er stas at de dukker opp flere steder i hagen. Det er vel fuglene eller vinden som tar med seg frø.

    SvarSlett
  16. Det var mange nydelige akelier. Så flotte med alle de ulike fargene. Fint i melkeflaskene.

    Her er det også mange tuer med slike gamle akeleier. Utenfor porten står det blant annet mange i lys rosa. Det er så fint når de blomstrer.

    SvarSlett
  17. Har funnet Akeleier i skogen også ❀
    Fine bilder med flotte blomster og flasker ❀
    Beatrice

    SvarSlett
  18. Åh du har nokon verkeleg flotte eksemplar der!
    Klem

    SvarSlett
  19. AKELEIER ER NYDELIGE,JA JEG HAR DEM I FORSKJELLIGE FARGER OG STØRRELSER JEG OGSÅ!

    SvarSlett
  20. Vakkert var det, spesielt siden du hadde så mange fargevarianter :)

    Mange sommerønsker fra
    Cecilie

    SvarSlett
  21. Å JA ELSKER AKELEIER
    MÅ PÅ BORDET I MORGEN KVELD
    Å DEN DØREN VAR FIN
    ENIGE MED DEG IKKJE MAL DEN
    BLIR SPENNENDE Å SE BILDENE FERDIG I VINDUENE
    NYT HELGEN SKJØNNE DEG
    KLEM ELI:)

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)