Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




fredag 21. juni 2013

Drømmen om et kott


Da jeg etter flere år med drømmer om å dele "tynntarmen" i to slik at jeg kunne få meg et tiltrengt kott, trenger man nødvendigvis en dør for å komme inn i "drømmekottet". 

Tidligere hadde vi fått en skikkelig gammel og slitt dør av gode venner på øyen. Den hadde stått i et gammelt naust og hadde både historie og fastgrodde sjøstjerner med på lasset.  Vi kunne da saktens bruke den, kunne vi ikke?  


Husbonden synes imidlertid at han har nok av gjøremål og klarer ikke innfri alle husfruens mange ønsker. Derfor fikk han en tømmermann til å ta seg av oppgaven. Tømmermannen hevet imidlertid på øyenbrynene da han så døren og måtte forsikre seg om vi virkelig mente at det var DEN døren vi ville bruke.



Med døren på plass og flotte plassbygde hyller, ble husfruen så overlykkelig over resultatet at hun, vel plassert på en liten krakk inne i kottet, tok seg en bitte, bitte liten ørliten drink av den selvlagte plommelikør (HER) og skålte for tynntarmens bortgang samt for kottets/blindtarmens oppstandelse.


Men døren mangler et håndtak. Så langt har jeg dessverre ikke lykkes med å finne et passende. Nå håper jeg at noen som leser dette kan tipse meg om hvor jeg finner en gammel/gammeldags dørslåe



God hylleplass


til både tepper, dyner, sengtøy, håndklær. Sist men ikke minst, en plass til støvsuger og strykebrett.

Her har jeg nok et nytt malingsprosjekt. Det er vel forståelig når dere ser bildene; halve taket er hvitt og andre halvparten gult. Men det har absolutt ikke førsteprioritet.


Dersom det er noen som lurer på om jeg skal male døren, er svaret nei. I alle fall ikke i første omgang. Neste prosjekt er å flytte bildene av våre håpefulle over i gamle vinduer som har omtrent samme slitte kulør. Jeg må nok jakte på et til vindu for å få plass til all bildene.


Jeg kom i skade for å trykke på "publiser" da jeg laget et utkast til innlegg i går kveld. Til dere som føler dere lurt som følge av dette uhellet; innlegget om oldemorgardiner kommer:-)

Takk for gode hilsener! 

Ønsker om en riktig god helg til alle dere som tar turen innom her!

Smil og klem fra Hjørdis

21 kommentarer:

  1. Klart at den gamle døra skulle brukes.

    Flere av våre dører ser sånn ut - uten dørhåndtak. Dørbladene her har hatt veldig smale låskasser, men de er borte. Nå har jeg nesten vent meg til å ha det sånn.

    SvarSlett
  2. Flott dør og håper du finner dørhåndtaket snart :) Så smart med de plass byde hyllene. Har et kott selv og skal jammen be om slike hyller av min mann som har altfor mye å gjøre- så jeg må si det ved en passende stund :)

    Nam nam plommelikør :)

    God helg klem Monica

    SvarSlett
  3. Ei nydeleg slitt dør i kontrast med det lyse! Her er det mange idear til meg :-) Takk for at du er så kreativ! God helg!! Irma

    SvarSlett
  4. Gratulerer med blindtarmen! :)
    Flott dør!
    Kanskje du kan finne håndtak til den her:
    http://www.gamletrehus.com/index.htm

    SvarSlett
  5. Åååå vakker dør og du må ikkje male den Hihi synest den var så nydelig slik den er,hadde godt tenkt meg ei slik dør som ein fin kontrast❤slike kott er fantastisk,god plass!
    Ønsker deg ei god helg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  6. Flotte og fornuftige valg!

    God helg :-)

    SvarSlett
  7. I love the door...it looks perfect in my dream home! Heidi

    SvarSlett
  8. Åh, hvilket dør-kupp du har gjort! Fantastisk lekker! Du må ikke finne på å male den... Kanskje du finner en dørslå i en antikkbutikk / antikkmarked...
    God helg til deg!
    Klem Marit

    SvarSlett
  9. Råtøff dør! Likte det godt :)
    Ønsker deg en herlig helg :D
    Klem

    SvarSlett
  10. Hei igjen!
    Må bare fortelle at jeg hadde to tanter som het Hjørdis. Far hadde også en søster som het Hjørdis, men hun døde for noen år siden. Men begge tante Hjørdis-ene var snille og blide damer, så Hjørdis er et veldig koselig navn for meg :)
    Tror navnet er på full fart inn igjen! :)

    SvarSlett
  11. Hallo Hjørdis!

    Først må jeg si at bildene av akeleier og syriner var helt skjønne!!!

    For en flott dør og herlig patina du har fått!! Håper du finner et passende dørhåndtak eller slåe.

    Ha en flott helg!
    Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  12. Hallo Hjørdis!

    Først må jeg si at bildene av akeleier og syriner var helt skjønne!!!

    For en flott dør og herlig patina du har fått!! Håper du finner et passende dørhåndtak eller slåe.

    Ha en flott helg!
    Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  13. Hei, Nydelige bilder:-) Takk for koselig hilsen...gleder meg...klem Siv:-)

    SvarSlett
  14. Så fin dörr!! Det var bra att ni gjorde iordning den, passade helt perfekt. Hoppas du hittar handtag som matchar också.
    Ha en fin St hans helg
    Kramar
    AnnaMaria

    SvarSlett
  15. Så kjekt å få et kott ;)
    Det ble jo riktig så bra!
    Døren hadde flott patina!
    Blir spennende å se bildene
    i ny ramme :)
    Ha en fin sommerhelg!!
    Klem Mirjam

    SvarSlett
  16. Så flott det var med den gamle døra, og så kjekt å kunne bruke gamle ting. Synes ikke at du skal male den.
    Jeg har et slitt, gammelt dørhåndtak (sannsynligvis i messing) fra en ytterdør som jeg syntes var for var for gale til å kaste. Men ingen låskasse til den..
    Kan sende deg et bilde hvis du vil. Og vil du ha det kan du få det...
    Anette

    SvarSlett
  17. Heisann! Jeg ler! Stadig sukker mennan over kvinnens rare påfunn. I dette tilfelle var det ikke særlig rart da, elsker den gamle døren jeg ;-) Særpreg!

    Håper du nyter denne fine helgen.
    Klem fra Monica.

    SvarSlett
  18. Så flott en dør du har fått i bruk! Og ett flott og praktisk rom! Har du sett på Molo A/S - www.moloas.no der har du masse forskjellige dørvridere, beslag mm - kanskje de kan ha noe som passer deg?
    Jeg har ingen erfaring med den, men det ser veldig greit ut det som ligger på nett iallefall.
    Ønsker deg en herlig midtsommershelg!
    Titti-klem

    SvarSlett
  19. Kjempe stilig med døra! (IKKJE mal den)

    Likte så godt bilda i innlegget under..Vakkert med blomster i gamle melkeflasker!
    Ynskjer deg ei strålande helg <3

    SvarSlett
  20. Herlighet for en flott dør! For en herlig patina og flott kontrast til den malte panelen! Så herlig å krone "tarmprosjektet" med en sånn skatt ;-)
    Vi fikk restaurert en gammel stabburslås hos en flink mann her i området, han har fast annonse på Finn.no http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=29471478&searchQuery=mykland
    Finner han på Facebook også under "Den gamle låsen", men det er ikke sikkert du er på Fb.
    Han har masse fine låser og dørhåndtak, og fyller stadig på med nytt.
    Ha en fortsatt fin helg :-)

    klem Mona

    SvarSlett
  21. For en nydelig slitt dør, jeg bare elsker gamle dører med sjel!
    Flott kott, godt med lagringsplass.

    Jeg har en plan om et kott under trappen, men jeg tror jeg har gitt handymanny nok prosjekter for en stund fremover...

    Ha en fin St.Hanskveld!

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)