Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




torsdag 12. oktober 2017

Har du planer om å pusse opp vaskerommet?

Kanskje jeg kan gi deg noen tips?
I alle fall hvis du ønsker et vaskerom som er landlig, nostalgisk og samtidig praktisk :-)


For jeg fikk så lyst til å dele løsningene til renoveringen av vaskerommet vårt i byhuset. Etter masse planlegging og god hjelp av en kyndig tømmermann, stod det ferdig tidlig i vår.

Jeg er mer enn fornøyd. For det ble akkurat slik som jeg ønsket meg; et landlig og nostalgisk vaskerom. Det ble både estestisk fint og ikke minst praktisk som jo er det viktigste.

Vaskerommet på 7,7 kvadratmeter trengte absolutt en oppgradering. Det var både slitt og manglet god løsninger. Savnet etter benkeplate og nedfelt vask var også stort. Da vi har utgang til bakgården var det også nødvendig med garderobeplass til støvler/regntøy og arbeidstøy. Jeg la ned en god del arbeid i planløsningen som tømmermannen kunne følge.

Men først ble gulvet lagt. Jeg var ikke i tvil om hvilket gulv jeg ville ha - Tarkett Aquarelle våtromsbelegg.



Veggene som hadde glassfiberstrie, ble sparklet og malt. Vi brukte et malerfirma til å utføre både gulvlegging og dette malerarbeidet. Tak og dører fikk også nye malingsstrøk.



Garderobeskap samt plass til rengjøringsmidler og støvsuger/mopp ble plassbygget.


 Jeg kjøpte inn praktiske garderobeløsninger hos Ikea og det ene skapet ble tilpasset disse. Knaggrekker på 1 meter, bukseholder til regn- og arbeids- og turbukser, samt skohylle.


I det andre er det hyller i en del og plass til støvsuger og moppen i den andre delen.



Ikea selger smart holder til støvsugerslangen.


 Og selvsagt måtte jeg jo ha en gammeldags skapslåe. Kjøpt hos trevaren.


Skaprekken måler 2 meter. Den er malt i fargen Frihet

På motsatt side ville jeg ha en plassbygd benk med nedfelt vask. Og god plass under benken til bøtten, skittentøykurv, strykejern, kluter, etc. Jeg sydde forheng men lot det være uten under vasken av praktiske hensyn.



Vaskemaskin og tørketrommel ble skjult bak en vegg. For å slippe å ha tørkestativ stående på gulvet, fikk jeg tømmermannen til å snekre et vegghengt . Det fungerer veldig fint! 


I tillegg ønsket jeg integrert strykebrett. Og det fikk jeg – gjemt bak en list som egentlig er en skuffe. Strykebrettet fikk jeg bestilt fra Epoq via El-kjøp og er kjempepraktisk og tar overhodet ingen plass. 



Vi hadde ikke lyst å lage huller i taket til feste av tørkestang. I stedet festet vi to smijernsknekter i veggen og plasserte en gammel stige oppå. Den har jeg på forhånd behandlet  med kalkmaling og voks fra Jeanne d'arc Living. Jeg har festet kroker i trinnene til kleshengere.






Gamle vaskeplakater har jeg funnet hos Ullerøylaaven antik og kuriosa.





En liten samling av gjenstander fra eldre dager, er det  også gjort plass til. Flere av dem har fått nye bruksområder. Da jeg ikke ville ha opphenget til Torkyrullen på veggen, gjør den samme nytten oppi en gammel leirkrukke.


Håper bildene av vaskerommet kan inspirere, i alle fall bitte litt :-)

Nyt høsten, enten du er midt oppi et oppussingsprosjekt eller ei.

Klem og smil fra Hjørdis

15 kommentarer:

  1. Jeg er viiiiiiiiiiiiiiiiiiiild med dit smukke nostalgiske vaskerum. Er da total solgt.
    Så smukt så lyst og så fyldt af skønne smukke og praktiske ideer.
    Love it

    Klem

    Charlotte

    SvarSlett
  2. Du verden så flott og delikat.. Så utrolig mange herlige detaljer. Det hjelper jo godt på å ha en tømmermann, som kan snekre det som måtte trenges. Forresten, så var det koselig at du stakk en tur innom Bloggverden igjen. Kos deg på vaskerommet og finfin høst videre. Hilsen Inger Johanne

    SvarSlett
  3. Oj, her var det mange fine og praktiske idear��. Takk, kjære du!

    SvarSlett
  4. da macht HAUSARBEIT ja richtig SPAß:::
    TOLL geworden

    wünsche noch einen schönen ABEND
    bis bald die BIRGIT

    SvarSlett
  5. Så nydelig vaskerom du har fått deg, Hjørdis! Her mangler ingenting!

    SvarSlett
  6. Så utrolig fint det ble, med mange kreative løsninger! Skapløsningen var jo super! Og strykebrettet og tørkestativ like så! Gratulerer så mye med ditt nye vaskerom! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  7. Takk for oppmuntrende vaskerom! Glad hilsen Sofie

    SvarSlett
  8. Thank you for the information this article is very interesting

    kampus sehat

    SvarSlett
  9. It is great to see your beautiful post, such post is rarely seen, I am really very impressed with your post and I hope you keep writing more such posts in your life. College Girl Gurugram
    newly married Girls Bhiwadi
    VIP girl mahipalpur
    college girl aerocity
    Cheap price girls gurgaon
    low price girls sector 29
    gurugram Girl phone number
    Bhiwadi Real Photos Girl

    SvarSlett
  10. I have shared it with my friends. thank you.وکیل چک

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)