Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




lørdag 30. april 2011

Lefsebaking - tynne lefser

Det er så godt å ha noe kaffemat klart å servere når det kommer uventete gjester. Og det at vi får uventet besøk, setter jeg virkelig pris på!  En av godbitene jeg har liggende klart er lefser.


Før i tiden ble det laget lefser på hver en gård. Enten laget man det selv, eller så fikk man besøk av en omreisende "bakstekjerring". Jeg baker lefser selv:-) De er tynne og kan anbefales på det varmeste.


Denne oppskriften får jeg masse skryt av, i tillegg er den glutenfri, men det er det visst ingen som merker noe til. Lefsene smelter på tungen.


Man tager; 

3 egg

2 kopper sukker

250 gr margarin, smeltet og avkjølt

5 ts natron

1 l kulturmelk

2 kg mel (eller Semper som er glutenfritt)


Mens jeg visper egg og sukker lett sammen, røres natron i litt av kulturmelken. Etterhvert blandes alt i. Deigen skal være som marsipan. Normalt halverer jeg oppskriften, men bruker da 2 egg. Hvert emne skal veie ca 150 gr.



Jeg har kjøpt seildukstoff hos en seilmaker og brukt steketakken som mal, klippet ut og sydd en sikk-sakk søm rundt kanten. Den er godt innmelet. Her ligger emnet klar til å bli kjevlet ut.


Med litt tålmodighet blir det seende slik ut. 


Så tar jeg lefsepinnen og legger den oppå lefsens ytterkant og ruller forsiktig rundt pinnen.


Ruller forsiktig ut igjen oppå den tørre takken som har en middels temperatur. Så sprayes vann på lefsen.


Her er lefsen snudd. Stekes gyldne på hver side.


Lefsen tas av og legges i stabler.


Normalt væter jeg dem ut og smører, bretter og fryser dem med det samme. Men denne gangen oppbevares de tørt og jeg væter en om gangen.

Fyll til 1 lefse:

ca 45 gr mykt smør
ca 45 gr melis
1 ts kanel

røres sammen og smøres jevnt på.

Lefsen brettes


God apetitt!!

Jeg føler meg som en skikkelig bakstekjerring når jeg holder på:-) Ta vare på de gamle kulturminnene og sett i gang før denne tradisjonen går i glemmeboken:-)


Tusen takk for alle de gode ordene dere har lagt igjen hos meg! Jeg blir så glad! Kjekt med nye følgere!

En riktig god helg til dere alle som titter innom!


31 kommentarer:

  1. Så flott å ta vare på slike tradisjoner. :) De ser alldeles herlige ut der de ligger og frister. Ønsker deg en flott helg.
    Klem Mette.

    SvarSlett
  2. Takk for at du deler dette med oss, viktig å ta vare på.

    Ha en riktig flott dag:-)

    Har en liten Giveaway hos meg om du liker det!

    SvarSlett
  3. Artig med ulike lefsetradisjoner. Og veldig viktig at de videreføres. Jeg tror ikke det stekes lefser som skal bløtes i mitt område. Det ligger fortsatt noen pakker igjen i fryseren fra bakedagen før jul.

    SvarSlett
  4. dette er noe av det aller best eeg vet....
    så vakre bilder du har tat,rene nostalgien...
    og bloggen forsvinner ikke..!
    ha en skjønn sommerlig helg!

    SvarSlett
  5. Heisan!!! Jeg var faktisk på kurs i lefse og flatbrødbaking for ett år siden!!! Kjempe artig. Jeg er ei riktig by-kjerring, så slike tradisjoner kjenner ikke noe til, og derfor var det morsomt å være med på det!!! Klemz Grethe

    SvarSlett
  6. hei.
    å disse ser veldig gode ut, så koselig et arbeide.
    ha en fin kveld,
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  7. hei.
    å disse ser veldig gode ut, så koselig et arbeide.
    ha en fin kveld,
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  8. Nå fikk jeg skikkelig vann i munnen!! Det så utrolig godt ut.
    Det er så koselig å ta vare på gammle tradisjoner...

    Ønsker deg en fantastisk lørdagskveld!

    Klmmer

    SvarSlett
  9. Så flink du er! Det ser vanskelig ut å få leivene så fine, men det med seilduken var et godt tips. I Lunden har det nok blitt bakt mye lefser og flatbrød, vi har vært så heldige å finne både kjevler, baksterulle og lefsepinner. Det hadde vært gøy å videreføre disse tradisjonene, så jeg må visst legge meg i hardtrening ;o)
    Ønsker deg en fortsatt fin lørdagskveld!
    Mona

    SvarSlett
  10. Åå,lefsene ser så gode ut..Skulle gjerne hatt meg en takke..Flink du er! Ha en fin 1 Mai:)

    SvarSlett
  11. koselig at du la deg til :)
    Ja man må nyte dagene for tiden flyr så alt for fort.
    Vitrineskapet er helt fantastisk, det er nok ikke hver dagen en får tak i noe som er i orginalfarge.

    Tonje

    SvarSlett
  12. Åh, så utrolig flink du er:)
    Det så kjempegodt ut:) nam nam.

    Ønsker deg en super uke:)


    Klem Lise

    SvarSlett
  13. Dette var et supert innlegg! Jeg har alltid ønsket å lære å bake lefser, både tykke og tynne! Og det er noe av det beste jeg vet av "kaffe-mat". Jeg ønsker meg veldig en takke! Supre å steke sveler på og.. Lefsene dine ser så gode ut at jeg får vann i munn! Skal skrive ned oppskriften og forhåpentligvis prøve den en gang:) Veldig viktig å ta vare på kulturarven vår, og du gjør en god innsats!

    Klem fra Hanne:)

    SvarSlett
  14. Tusen takk for god oppskrift,har ført den inn i bakeboka mi og skal garantert prøves ! Lefser er nam nam :-)

    SvarSlett
  15. Hei! For en utrolig flott plass dere har. Og de lefsene så gode ut, men for en jobb. tror ikke jeg har tålmodighet til det. la meg som følger jeg, og gleder meg til å følge deg videre. Kos deg. Klem

    SvarSlett
  16. Hei Hjørdis
    Nydelig godt med lefser, beste som
    er til ettermiddagskaffen ღ og flink
    du som baker selv... Jeg bruker som
    regel og kjøpe fra noen lokale
    lefsebakere her eller så får jeg med
    meg noen fra Sunnmøre når vi er til
    familien til min samboer :)
    Ønsker deg en superifin uke, kos deg
    og nyt dagene :) Stor klem fra Mette

    SvarSlett
  17. Mmmm det er virkelig godt med lefser...har prøvd noen ganger men ikke tålmodigheten er ikke på topp her når det gjelder lefsebaking....

    Tusen takk for de koselige kommentarene du gir til meg...setter stor pris på ordene du legger igjen.

    Allergien blomster nok her også....og det er ikke noe særlig

    Ha en fin kveld og morgendag
    Klem fra Lappeline

    SvarSlett
  18. Hei Hjøris. Først bare tusen takk for så kjempekoselig "bursdagshilsen" du la igjen på bloggen min. Det er utrolig hyggelig å lese at min blogg var din første, og at du likte den. Nå har du selv en utrolig flott blogg som jeg koser meg med når jeg er her inne.
    Innlegget om lefsebaking synes jeg var skikkelig flott. Det er så bra at noen tar vare på slike gamle tradisjoner, helt enig. De så jo bare skikkelig gode ut, og jeg fikk rett og slett lyst til å komme ut til deg på Hidlesundet og smake dine gode lefser. :-) Bare synd man bor såpass langt unna.
    Jeg kikket på kjøkken vitrineskapet ditt også, og du og du, så utrolig lekkert det var!!! Synes også orginalmalingen bør tas vare på i så stor grad som mulig, og ja, det så veldig sjarmerende ut slik det står. Knottene så også helt bedårene ut. Heldig var du, og det hørtes ut som det var vel fortjent!

    Ha noen fine dager i mai, Hjørdis!
    Vårklem fra Trine

    SvarSlett
  19. Dette så deilig ut. Husker godt klingen fra Telemark som min tante bakte og sendt oss til jul. Deilig!

    SvarSlett
  20. Lekkert Hjørdis! Sjeldan eg kan skryte av slike husmoraktige ting; men! Eg har baka lefser :) Herleg bakverk! Flott innlegg! Dette er jo tradisjonsmat!

    Nyt kvelden!
    Klem E

    SvarSlett
  21. Lesfene dine ser deilige ut, men jeg er aller mest nysgjerrig i hvor du har kjøpt denne seilduken? Hvor selger de slikt?
    Hilsen Kjersti :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Seilduker selges i seilmakerbutikker, f.eks. Mathiesen i Stavanger.

      Slett
  22. Hei, lefsene dine ser så nydelig ut. Har du prøvd å lage de glutenfrie. ??
    SB :)

    SvarSlett
  23. Tusen takk for at du deler dine oppskrifter. Bakte disse lefsene i går, og en god deig og jobbe med og flotte lefser er resultatet. I dag går jeg løs på pepperkakeoppskriften din.

    SvarSlett
  24. Hei
    Har forsøkt å bake de glutenfrie men da ble de tykke og vanskelige å bake ut. Gjør kanskje noe feil men tror jeg skal forsøke uten eller redusere på natron da kanskje de blir tynnere. Men nå ligger de klar med våte håndklær og er snart klar til å smøres. God jul

    SvarSlett
  25. Så dumt da. Snakket nylig med noen som sa at de var så lette å rulle ut. Jeg lager bare 1/2 porsjon og da bare 2 og en halv ts natron. Selv har jeg heller ikke opplevt din erfaring. Håper du ikke gir opp og lykkes bedre neste gang. Riktig godt nyttår til deg:-)

    SvarSlett
  26. It is a completely interesting blog publish.I often visit your posts for my project's help about Diwali Bumper Lottery and your super writing capabilities genuinely go away me taken aback 먹튀

    SvarSlett
  27. Very likely I’m going to bookmark your blog . You absolutely have wonderful stories. Cheers for sharing with us your blog 먹튀검증

    SvarSlett
  28. Just want to say your article is as astounding. The clearness in your post
    is simply excellent and i can assume you’re an expert on this subject.
    Fine with your permission let me to grab your feed to keep up to date with forthcoming post.강남오피

    SvarSlett
  29. This is a very fascinating piece of writing. I beg you, please share more information like this! Great blog! Many thanks for the information, we really appreciate it. Maid Service Kelowna

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)