Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




onsdag 27. juni 2012

Tevarmeren

Jeg har fått noen forespørsler om jeg kan legge ut oppskrift på min tevarmer. Jeg har ikke noe mønster til den, men skal forsøke å beskrive fremgangsmåten.


På en antikkmesse fant jeg noe som jeg trodde var en halv te-varmer. Det kan være at det har vært brukt til beskyttelse på stoler. Jeg har ofte sett slike halvdeler på messer.


Da jeg bare hadde en, laget jeg meg en til i tilsvarende størrelse av et gammelt putetrekk og broderte tungekant rundt. Det kan dere lese om HER


Først og fremst sydde jeg en innerhette som passet til de to ytterdelene.


Jeg klippet ut 4 deler av et hvitt stoff. Man må selv tegne et mønster på en slik del. Min tehette har disse målene; Rett kant nede er 40 cm og fra midten nede og opp er det ca 30 cm. Klipp stoffet med 1 cm sømmemonn. Til sidestykkene klippes 2 remser på 10 x 87 cm. Sy hvert av sidestykkene mellom hvert av for- og bakstykkene. Snu den ene innerhetten med retten ut. Træ den inn i den andre innerhetten, med fiber-fyll imellom. Fiberfyllet klippes i samme størrelse som innerhetten, men uten sømmemonn, og sys sammen med sikksakksøm i kanten. Sy de 2 innerhettene sammen nederst med usynlige sting.


Nå nestes de broderte ytterstykkene utpå innerhetten.




Her ses innsiden av tehetten. Nederste kant på den gamle tehetten er brettet inn og nestet til innerhetten.



Håper dette var forståelig. 




Hvis man ønsker en hempe til å henge den opp med, festes et stykke stoff  (ca 12 cm x 2,5 cm, vreng og sy) på midten oppe mellom sidestykket og for- og bakstykket.

Lykke til til dem som ønsker å sy noe tilsvarende!

Så kjekt at så mange likte gulvene! Malerpenselen er ikke helt parkert enda. Jeg er i gang med nok et prosjekt:-)

Ha en fin onsdag!!




15 kommentarer:

  1. Så nydelig! Så flink du er!
    Sommerfølelse over den ja!

    En strålende onsdag til deg!

    SvarSlett
  2. For en alldeles nydelig sak! Passer som kronen på verket på et sommerdekket bord! Ha en fortsatt fin dag og klem fra meg.

    SvarSlett
  3. Å sukk så romantisk...hi,hi.
    Du er jammen et rivjern tror jeg!
    Får jo til alt mulig du!
    Nydelige bilder av tekopper og peoner.....

    Ha en deilig dag du vakre!

    Smil og klem
    Camilla

    SvarSlett
  4. Så fint det var, og spesielt. Nydelig stoff, og så kan den jo brukes til mange ting. Lekre bilder!

    SvarSlett
  5. Bello il tuo copriteiera bianco,bello anche il tuo blog!Grazie per essere diventatamia seguace,baci,Rosetta

    SvarSlett
  6. Så flotte romma blei etter du mala gulvene :) me malte våres for 5 år sidan då huset vårt va nytt, men då hadde me so hastverk me å flytta in at me tok nok ikkje mange nok strøk - så d står på tapetet her og no... men me 5 born i alderen 1 - 14 år er det ikkje så fristandes å gå igang... :) eg lurte på kor du har fått tak i skiltet pas på hovudet??? Eit slikt sku eg SÅ gjerna hatt :) nyt sumaren og takk for at du tar deg tid til å blogge slik at sånne som meg kan nyte vakre bilder og gode tips frå sofakroken :)
    mvh monica sv-h

    SvarSlett
  7. Kjære anonym:-) tusen takk for koselig hilsen! Slike kommentarer gjør det kjekt å fortsette med blogging.
    Den som husket hvor jeg fikk kjøpt skiltet. Det var i alle fall fra en av nettbutikkene; Lune Hjem, Lobelia eller creme de la creme. Håper du finner det.
    :-)

    SvarSlett
  8. Det er sjelden jeg er på bloggtur for tiden. Så når jeg først stakk innom deg var det utrolig mye flott å lese! Jeg drømmer meg helt bort i alt det flotte du viser! Det er så kreativt, frodig og flott, du er sååå flink!
    Så lekkert med malte gulv! Det er som du sier, sommerlig og flott! Må være deilig å være ferdig med slik en stor jobb.
    Jeg maler også i disse dager. Det er på tide å skifte farge på huset. En stor jobb, men du verden så gøy det er å se at alt blir som nytt! Helt ny stil, og jeg kan nesten ikke vente til å få alt stæsj på plass igjen.
    I helgen melder de ikke malevær. Da tror jeg at vi drar til hytten. Der har jeg noen viktige prosjekt på gang. Vil så gjerne snekre meg en grind og en melkerampe... Ikke et akutt behov for noen av delene, men så gøy å ha, da!!! Et sted skal man jo sette sine melkespann!
    Synes ikke det var rart at hengekøyene fallt ned... Tviler på at du ligger mye der. Du virker som ei tippe som stadig er i full vigør. Jeg er helt imponert!
    Synes jeg ser de forundra blikkene til sauene... De er ålreite dyr, men ikke når de spiser roser...
    Ønsker deg fortsatt flotte sommerdager på Hidle.
    Mange klemmer fra Marit!!!

    SvarSlett
  9. Super ide! Nå er det blitt en "brukanes" greie! Nydelig på sommerbordet ditt.

    SvarSlett
  10. Så skjønt!!
    for en som ikke syr ( enda ) kan jeg jo nyte bildene :)

    ha en fin helg Hjørdis!!
    Klem

    SvarSlett
  11. Nydelig - kan de halvdelene ha vært topper på natttøyposene? Jeg har en del slikt engelsk broderi som jeg har tenkt å "gjenbruke". Glemte å spør deg, men jeg viste til Husmannsplassen i min blogg www.minminivilla.blogg.no som det vakreste sted jeg vet om! Elsker hvitt og nostalgi!

    SvarSlett
  12. Å så vakker tevarmar!

    Må også skryte av dei fine nymala golvene du viser i innlegget under her :)

    SvarSlett
  13. Denne var så fin at jeg ble inspirert:) Jeg har lager min versjon:)

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)