Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




fredag 22. juni 2012

Loppemarked?





Ja, det skulle man tro. Men, neida. Det er bare jeg som har endevendt huset. Jeg i full gang med gulvmaling. 


Gangen, 3 soverom er malt og i skrivende stund males stue/kjøkken, trapp og gang i 2. etg.  


Stue og kjøkkendel er den verste baugen, for her har vi en del tunge møbler, så som slagbenk, skatoll, kjøpmannsdisk, vitrineskap, pidestall. Alt i god gammel årgang og av den grunn ikke verdens letteste møbler. Men alt kjøpt med omhu for å kunne romme mest mulig.  Gurimalla så mye som  det innholdt. Alt måtte tømmes.  Deretter  kom arbeidet med å bære ut alle møblene. 




Midt oppi dette arbeidet erklærte husbonden at han måtte være  verdens mest tålmodige mann og befalte i samme åndedrett "LØFT!" Og jeg med min nyfødte seier i melkespannkasting måtte jo forsvare min styrke. Men akk o've så tungt det var.  Jeg kom med noen ufrivillige stønn og pes hvorpå husbonden lurte på om vi ikke bare skulle sette alt på plass igjen. Han mumlet noe om hvordan han i all verden kunne gå med på dette. Og jeg måtte da være enig i at han måtte være verdens mest tålmodige mann! I mitt stille sinn tenkte jeg at hele blogglandia må ha tålmodige menn. "Løft høyere, bøy knærne", befalte han, da det tunge, høye vitrineskapet skulle gjennom den billelitte døren og ut i gangen og ned i bislaget. Jeg med mine 1,61 OG EN HALV!! på sokkelesten og noen og femti kg er ikke akkurat noen tungvekter, men gulvet skulle males og det var min idé, så her var det ingen bønn.





Her regjerer et fullstendig kaos.



Åhh, det skal jammen meg bli godt å få en ren og fin flate. Ulakkerte furugulv er ingen lett jobb å holde rene. Dessuten var  oljebehandlingen slitt av.


Så var rommet omsider tømt. Men før malingen kunne starte, måtte gulvet renses. 




Noen timer senere kunne endelig den kjekke jobben starte.  Gulvene er påført et strøk med kvist- og sperregrunn,  og etter en tørketid på 12 timer kunne første strøk med 3 stjerners gulvmaling påføres. Med rulle går arbeidet som en lek.




Nå står malerkosten klar for siste strøk. Tilbake til arbeid.


Håper dere får en flott St.Hans-aften i morgen. Værmeldingen lover ikke godvær her, men de har tatt feil før.


Takk for gode ord!!  Jeg avlegger besøk på deres blogger når jobben er gjort.



26 kommentarer:

  1. Ciao!Ti faccio compagnia,anch'io sono nel caos,con tutti piatti tazze ecc in mezzo!Stiamo riverniciando i mobili dalla cucina e per giunta da me è tanto caldo,troppo!Pure mio marito dei momenti perde la pazienza!Passerà!Ciao,Rosetta

    SvarSlett
  2. Ho ho så artig, kjenner meg så altfor godt igjen, har en tålmodig mann jeg også heldigvis, du får trøste han og si han er ikke den eneste. Tro hva de hadde skrevet om oss hvis de fikk lage et blogginnlegg :))
    Dere blir nok veldig fornøyd når dere blir ferdige begge to for dette så superfint ut.

    Good St.hans helg til deg og din mann :))

    SvarSlett
  3. Å herlighet for en jobb jeg ser deg for meg der du løfter og styrer. Ja tror det er mange menn bak kvinnene blogglandia som må ha en skikkelig god dose med tålmodighet. Hurra for dem sier jeg bare.

    God helg til deg og lykke til med prosjektet, her har vi tatt sommerferie.

    Stor klem til deg

    SvarSlett
  4. Å for ei jobb!!! men jammen ser det ut til å bli vert all strevet....kjempe fint!gler meg til å se når møble er på plass:))

    ha en strålende santans klem fra Eli:))

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Litt av et arbeid du har gått løs på! Men du og du så flott det blir! Ha en fin helg! Klem fra Sara

    SvarSlett
  7. Hei, WOW dette blir jo helt nydelig! sommerklem Siv:-)

    SvarSlett
  8. Golvet vert kjempefint !!
    Men ein stor jobb både før og etter med møbleflytting.

    Midtsommarklem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  9. WOW! Litt av et arbeid du har satt i sving :-) Kjenner meg litt igjen i denne løfteseansen, jeg rager hele 162 og 7mm og tipper akkurat over 50kg selv og når store tunge saker skal flyttes på av ulike årsaker må min super-tålmodige (og store sterke) mann trå hjelpende til. Og det er alltid med høylydt "kjekling" hi hi, men han stiller da alltid opp når jeg står i beita for krefter og størrelse...
    Spennende å se sluttresultatet av all denne malinga di!
    Ønsker deg en nydelig helg og tusen takk for kjempekos melding inne hos meg :-)

    Stor helgeklem fra Tone

    SvarSlett
  10. Det blir SUPERFINT! Og jeg kjenner meg igjen. Vi har akkurat lagt nytt gulv på kjøkkenet. Så "måtte" vi male taket, lister, foringer, kjøkkeninnredning og neste fredag kommer ny benkeplate og et skap jeg har bestilt av en snekkker. Og jeg som etter et prolaps for 2 år siden påsto at jeg aldri skulle løfte et kjøleskap mer.... Fort glemt når oppussingstrangen rammer *S* Gleder meg til ferdig-bildene hos deg - Liv

    SvarSlett
  11. Lekkert ! Men for en jobb... tror nok vi har tålmodige ektefeller alle sammen :-)

    Håper at værmelderene tar feil, hvis ikke blir det en fuktig St.Hans her også
    God helg !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  12. Ler:O)) Å bære sammen med disse mannfolka er et pes:))
    Men fyy, så flott det blir, så jeg tenker gubben er fornøyd også nå:)) Dette skal gjøres på hytta her også, lakkerte furugulv her, og jeg kunne godt tenkt meg maling...ikke i år:))
    Kos dæ i helga, klem;)

    SvarSlett
  13. Kan ikke annet enn å le hehe :))
    Kjenner meg såå godt igjen og tror og at vi må ha verdens mest tålmodige menn hihi :)) Og hør bare dette : Nå har jeg mast og mast, brukt kvinnelisten min og jammen virker det !! Her om dagen foreslo mannen at vi skulle male parketten i stuen/kjøkkenet !!! O lykke :))) Jeg lar han tro at dette er hans forslag, så kommer det nok mer av mine ønsker etterhvert hehe ;)
    Såå flott det blir hos deg !! jeg gleder meg til å komme igang her og.. Hvilken farge har du/dere brukt ?? ser flott ut !!

    Kos dere videre med malingen og ha en fin helg :)
    Klem,Kari

    SvarSlett
  14. Hei du flinke!
    "Guri så fint altså"
    Dette blir jo helt lekkert!
    Må smile her jeg sitter....
    Når vi skal flytte møbler eller montere ting (!) osv....kommer det noen "gloser"fra min kjære mann....hi,hi jeg later som ingenting....blir alltid litt sånn....men vi ler av det etterpå!

    Må du ha en fin helg og alltid skriver du så koselig.

    Smil og klem
    Camilla

    SvarSlett
  15. Du verden for en jobb!!! Men så vakkert det ble.

    God St Hans feiring til deg.

    SvarSlett
  16. Ja enten en tålmodig mann eller kvinnelist, da kommer en langt, hihi.Og litt hjelp innimellom, ja det trenger vi kreative damer;)

    Jammen har dere et stykke arbeid foran dere og jammen meg blir det fiiiint!

    Har kost meg og nytt bildene dine og lest og humret.Sauene snakker sikkert ennå om den dagen de fikk så god underholdning av deg:)

    Og NESTE gang du kjører forbi Os, skal du si til din mann at kaffen står klar hos meg;)

    Lykke til videre med malingen og klem fra meg.

    SvarSlett
  17. Det blir så fint! Men misunner deg ikke arbeidet..
    God St.Hans helg:)

    SvarSlett
  18. Åhh, det blir lekkert!!
    Dere glemmer strevet når dere har fått alt på plass igjen, og bare sitter å beundrer gulvene ;)
    Fin helg til deg :)

    Klem

    SvarSlett
  19. Hei min venn!

    Hjelpe meg for en jobb du (dere ti hi ) har hatt. Fint blir det iallefall....syntes dere er tålmodige begge to....
    Ønsker deg lykke til videre med malingen .....

    Fin helg til deg

    Klem

    SvarSlett
  20. Så utrolig flott!!

    Tror du overbeviste meg helt her nå.. Jeg har veid for eller imot å male gulvet.. Vi har lakka gulv i 1. etg, og endel malte i 2. etg. Jeg har veldig lyst på malte i 1. etg, men tenker at det er en stor jobb hvis jeg ikke syns det er fint alikevel.. Selv om jeg nok ikke bytter mening med det første :)

    Men dette ble jo bare så utrolig nydelig! Så da må jeg bare forte meg å male ferdig det jeg holder på med nå, og så gå i gang med den første gulvet :)

    SvarSlett
  21. Flinke dere! Litt av en jobb, men du så fint det ble! Lo godt at den hengekøye-historien din! :) Ønsker deg en rikig fin midtsommer! :)

    SvarSlett
  22. Malte tregulv er jo bare så fint!!!!
    Skjønner godt at det er litt av en jobb da ;)
    Ser i alle fall ut som resultatet blir flott, så da er det bare å nyte det :)
    Fin søndag til deg!!!
    Klem

    SvarSlett
  23. Jeg må bare føye meg inn i rekken innrømmelser: Vi er utrolig heldige som har så tålmodige menn som finner seg i alle våre ville ideer. Vi får være flinke til å ta vare på dem, og til å skryte av dem - sånt liker de!
    Gulvene dine blir utrolig fine!!!
    Gleder meg til flere bilder når du er ferdig.
    En fin fin søndag til deg!!
    Titti-klæmm!!

    SvarSlett
  24. For en jobb,men det blir vakkert med nymalte gulv.Vi hadde samme type gulv i huset og det var krevende å holde dem fine.Vi skurte og vasket med hvit Faxesåpe.Klem

    SvarSlett
  25. Oi, for en jobb! Det blir vel godt å bli ferdig! Her kom jeg nettopp over bloggen din og jeg er så stum av begeistring! For et fantastisk sted og et nydelig hjem du har! Både ute og inne oser det av sjarm! hit kommer jeg definitivt igjen og har lagt meg til som følger hos deg!

    Jeg bor på et lite småbruk i sør-trøndelag og sommerstid har vi mye å gjøre ute! Jeg elsker livet på landet!

    En strålende kveld til deg! Kommer snart igjen til dette fantastiske stedet ditt! :-)

    SvarSlett
  26. Your home is so lovely! Thanks for sharing all these inspirational pictures. :-)

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)