Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




søndag 19. september 2010

Onkel Kåre har sunket!

Her har det regnet helt ekstremt i det siste. Rene syndefloden har det vært! Og plutselig finner onkel Kåre det for godt å synke!

Onkel Kåre er den gamle tresnekken vår. Den har tidligere tilhørt husbondens onkel Kåre og derav navnet. Den elektriske pumpen må ha gitt opp de svære vannmengdene som har lavet ned.
Akkurat nå går den under navnet U-båten.


Kjært barn har mange navn sies det. En gang var batteriet i snekken ladet litt for lenge og det hadde dannet seg knallgass i skåttet hvor batteriet befinner seg. Idet husbonden skulle starte den, antente gnister gassen, noe som medførte et vanvittig smell. Så kraftig var smellet at det gav gjenlyd i hele sundet. Den lille døren i skåttet ble blåst ut og husbonden tittet opp med et forskremt og svart ansikt. Ja, ja forskremt var vi nok alle der vi stod på bryggen iferd med å gå ombord. Den ellers så snakkesalige naboen som vi skulle "tøffe" hjem, ble dørgende taus. Da han etter en stund fikk talens gaver tilbake, utbrøt han at fra nå av skulle han kalle onkel Kåre for Kanonbåten. Og det gjør han konsvekvent.

I skrivende stund vet jeg ikke hvordan det går med ubåten onkel Kåre. Men redningsaksjon er i alle fall igangsatt. En kjempesnill øybeboer har sørget for det:-)

En dag skal vi igjen tøffe rundt med onkel Kåre forhåpentligvis uten kanonsmell , ror som enten brekker eller detter av i utide, eller kjøl som plutselig løsner og lar vannet fosse inn. Det hviler alltid en viss spenning når vi drar ut på tur med den. Kanskje vi skal arrangere ekstremsport-turer med onkel Kåre.

Ha en fin kveld, dag eller natt, eller når dere måtte finne for godt å lese dette:-)

Klem fra ubåt-eier Hjørdis

5 kommentarer:

  1. Åh, så godt å lese et til innlegg fra deg:) Setter så pris på innleggene dine:) Såå trist at Onkel Kåre har sunket!! Vi skjønte først iiiingenting, og trodde at det var en onkel av deg!;) Hehehe..:) Vi er litt rare iblant:)

    Ha en god kveld videre skjønne Hjørdis:)

    Klem fra oss:)

    SvarSlett
  2. Huff da! Håper dere berger Onkel Kåre slik at han slipper å forbli en ubåt.
    Vi hadde samme "opplevelse" torsdagen denne uka. Regn har det ikke vært mye av, men VIND! I to døgn har det blåst vannvittig mye der vi har båtene fortøyd (vi har to), og da vi skulle over fjorden, lå den ene båten under vann ... Heldigvis var det gammelbåten, men surt likevel. Gjorde et forsøk på å dra den inn (lå ikke så dypt), og det resulterte i at motoren datt i sjøen ... Min snille pappa var å foretok førstehjelp på både båt og motor i går, men om motoren berges er heller usikkert ...

    Ha en fin kveld!

    -Renate-

    SvarSlett
  3. Å huff da.. Den båten lever virkelig sitt eget liv. Håper dere får berget den, så den får fortsette på sin knalle historie. :)

    God tirsdag!

    SvarSlett
  4. Håper du fikk mailen vår i helgen:):) VI gleder oss til nye innlegg fra deg:)

    SvarSlett
  5. Ha haha! Stakkar Onkel Kåre. Men tenk hvor deilig han har det. Han får da oppleve mye.. Og du jeg har stemt på deg og skjønner godt at det var litt surt da du egentlig vant!! rart... og Herregud er ikke du blant de fem finalistene!!!!! Men du har jo drømmestedet? Da må det være kun innsiden av huset de går etter, for hagen og beliggenheten min er jo ingenting i forhold til deres? Vi er jo akkurat "ferdig" med huset og hagen må opparbeides.. Jeg heier jo på deg?!
    Til og med stemt! Tusen takk for skjønn hilsen inne hos meg. Jeg overlevde så vidt da jeg så meg selv på TV..
    Klem, H

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)