Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




fredag 17. desember 2010

Plommelikøren er ferdig!

Endelig livstegn fra meg. Etter noen travle dager, kan jeg endelig sette meg ned å lage et nytt innlegg. Jeg må nok innrømme at det stresser meg at jeg ikke får lagt inn ofte nok. Jeg får så vondt av alle dere snille som titter innom bare for å se at det ikke er noe nytt fra denne fronten. Men - titt tei - her er jeg:-)


For noen måneder siden la jeg en del plommer på Norges glass og fyllte på sprit, sukker og diverse krydder.



Den historien kan du lese om HER


Glassene har nå blitt snudd og vendt på en rekke ganger.


Jeg etterlyste den gang om noen visste om passende små flasker jeg kunne fylle likøren på. Jeg fikk flere gode forslag. Jeg takker så masse for dem!!


På Kremmerhuset kom jeg plutselig over noen skjønne gammeldagse saft-flasker på bare 250 ml. De passet ypperlig til jule-likøren.


Var flasken ikke skjønn, vel? Med hjerte på blir det ekstra julete. Det passer godt til denne likøren som ble ganske rød. Jeg brukte blåplommer og la oppi noen nellikspirer, 2 anis og kanelpinner.


Når jobben med å sile likøren gjennom diverse gaskluter var gjort, måtte vi jo ha en smaksprøve! Husbonden som ellers synes at likør er altfor søtt, syntes denne smakte godt! Kanskje bare for å ikke skuffe meg? Var litt gnien med sukkeret også, må vite:-)


Godt med det som er gjort. Etiketter til å ha rundt flasken ved gave-overlevering, er under produksjon. Det hørtes profesjonelt ut. Jeg holder med andre ord på å klippe/lime/skrive etiketter.


Igjen tusen takk for alle som titter innom. Lurer mange ganger på hvem det er... Veldig kjekt å få så mange koselige hilsener! Jeg gleder meg over hver enkelt av dem!!


Ha en riktig fin fredag - en uke igjen til den store dagen! Jeg er ikke i mål:-)












19 kommentarer:

  1. hei.
    så herlig, å jeg kan tenke meg det smakte fortreffelig,
    elsker plomme jeg,
    nydelig flaske,
    ja nå går det fort til selveste julaften..vi er klare her, litt innkjøp igjen,men det er bare hyggelig.
    ønsker deg og dine en nydelig helg, tenk vi skal tenne det 4 lys til søndag.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Ååå, dette såg innmari godt ut. Og så fin flaske du har hatt den på også da.
    Ønsker deg ei fin helg .... deilig med helg nå for dagene er travle, men prøver å kose meg og stresse ned. Klem.

    SvarSlett
  3. Himmel det så nam ut. Og så julete på en herlig måte da, med glasene og lyset.

    Ønsker deg en riktig finfin helg.
    Line-Cathrin

    SvarSlett
  4. Mmmmm dette så godt ut og de fine flaskene...titter nok innom deg ofte...men bloggen din er så fin og henter mye inspirasjon på eldre innlegg.Du bor nok på et drømmested for meg.
    Ønsker deg en fin helg og husk å senke skuldrene innimellom slagene
    Klem til deg

    SvarSlett
  5. Hei Hjørdis :)
    Koselig med nytt innlegg fra deg, men du må ikke føle at bloggingen blir et stress. Legg ut innlegg når du føler for det og har tid, da blir det mye koseligere :)
    Likøren din hørtes spennende ut....synd at vi ikke har plommetre. Kjempesøte små flasker du har fått tak i :)
    Ønsker deg og dine en koselig jul.
    Stor klem fra Lise
    Ps. er ikke i mål her heller ;)

    SvarSlett
  6. Heisann!
    Kjekt å se et innlegg fra deg...men du må ikke stresse med det...blogging skal være til glede :o)
    Ser jo så godt ut med plommelikør.....kanskje jeg må prøve meg om avlingen blir bra til høsten!
    Koselige flasker du har brukt også!

    Ha en fin helg :o)

    SvarSlett
  7. Hei!
    Takk for hyggelig hilsen inne hos meg, jeg er enig med deg; det er koselig å pynte spisestuen, det er alltid den som kommer i første rekke. Men så var det resten av huset da... Har fått litt mere på plass her idag så det blir vel jul iløpet av helgen;)

    Likøren din så veeeeldig god ut, herlig flase du har den i! Kan jeg spørre hvor du har fått tak i lysklyper til kronelys?

    SvarSlett
  8. Ble nyskjerrig da jeg så kommentar fra en nykomling.
    Måtte innom bloggen din for å se hvem du er.
    Da jeg så bilde av gården deres reiste hårene på armene seg. Vet du; du lever MIN drøm!!
    Det er et slikt hus vi drømmer om å kjøpe om noen år. Akkurat et slikt sted!!!
    Jeg får nesten tårer i øynene.

    Forstår det ligger MYE arbeid bak. Men så stolte dere må være av å ha kommet så langt. Jeg er imponert!
    For et drømmested på jord!

    Her kommer jeg garantert innom igjen. Gleder meg villt til å se flere bilder.

    En liten skål med plommelikør og en fin fredag til deg og dine!

    Varm hilsen fra Marit

    SvarSlett
  9. Dette ser og høres virkelig godt ut... så hyggelig å gjøre slike ting ..og la det bli tradisjoner..



    ønsker deg en herlig helg Hjørdis..

    kos dere masse..

    klemmer 0))

    SvarSlett
  10. Det smakte sikkert himmelsk godt ,))
    Hjemmelaget er kanskje det beste ,)))
    Så nydelig flaske og herlige bilder ;)
    Juleskribleri til deg fra meg ;)

    Jeg ønsker deg av hjerte alle de gode ting♥
    Nyt av julen & dens poesi, dufter & av harmoni
    Å tenk om litt vi pakker opp av hjertens glede
    - alt det skjønne julen har å gi!!
    Varme juleklemmer jeg sender deg fra meg, Anki
    ♥GOD JUL♥

    SvarSlett
  11. Hei Hjørdis, tenker likøren smaker godt. Det er mye vi kan finne på Kremmerhuset, heldig at du fant flasker som passet. Kos deg videre med forberedelser, her kan jeg si jeg er ferdig. Nå må du ikke stresse, nyt dagene, klem fra Mona.

    SvarSlett
  12. Tusen takk for at du la deg til som følger inne hos meg .. Kjepekoselig :)) Jeg tror jeg er følger her hos meg fra før, men det skal sjekkes ;)
    De flskene var bare nydelige !!! Og likøren sikkert likedan. Vi har egenprodusert rips og plomme og den smaker nydelig den og ;)

    Ønsker deg en fin søndag videre.
    Klem,Kari

    SvarSlett
  13. Nydelige bilder!! Og den flasken var kjempesøt!! Så flink du er! Nyt de siste førjulsdagene! Klem

    SvarSlett
  14. Du ble trukket ut blant dem som skrev kommentar i den 3.adventsuka.
    Og du får en hilsen i posten. Jeg tar kontakt på epost.

    Hilsen Åshild

    SvarSlett
  15. ååhhh så stilig.... spennende... ekte nostalgi!! ha en fin jul fremover, kose deg masse, takk for hyggelig bloggvennskap..
    klem,magny

    SvarSlett
  16. Hei! Har nettopp oppdaga bloggen din og måtte berre inn og kommentere for den tomten din er jo heilt fantastisk! De har gjort det utrulig fint! Ganske misunnelig på naustet og den korte avstanden til sjøen :) Smart med plommelikør - det får vi prøve til neste år! God jul!

    SvarSlett
  17. Hei igjen. Innom for å ønska deg ei god og trivelig jul. Juleklem fra Sigfrid

    SvarSlett
  18. Mmm.. dette så deilig ut :)

    Jeg stakk innom for å ønske deg og dine en fortsatt koselig jul og et spennende, innholdsrikt nytt år!
    Takk for at du vil være følger av bloggen min :)
    Håper vi sees i 2011 også!
    Juleklem fra Anneli <3

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)