Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




torsdag 9. april 2015

Duket med stråmønster

Vel overstått påske. Nå tenker jeg de fleste er godt i gang i den gamle tralten . Det ble da en myk start med bare 4 arbeidsdager denne uken.

Drømmer meg litt tilbake til påskens lange , late og koselige frokoster med samlet familie.



 Duket til påskefrokost

Stråmønster/musselmalet har jeg samlet fra jeg var altfor ung til å interessere meg for den slags. I de senere år ser jeg at flere og flere har oppdaget dette skjønne , nostalgiske mønsteret. Kampen om å kapre godbitene er blitt stadig vanskeligere.


Her på husmannsplassen vår har jeg konsentrert meg om å finne skatter i stråmønsteret  fra Egersund  fajansefabikk og Villeroy & Boch/Boch.


Den lille sukkerskålen har jeg arvet. Kaffekannen fant jeg på en antikkmesse. Tekoppene, frokostasjettene og den lille osteklokken kommer fra Frøken Anker i Danmark.


Hvitveis i eggeglass.
Jeg har kjøpt melsekk hos Tove
Denne har jeg sprettet  opp og delt i to. Den ble til to fine tversoverløpere. Under har jeg en linduk som også er funn fra Tove.


Å te seg som fugl for å ta bilde fra oven, er nok ikke så lurt. Det kunne gått riktig galt da  balansekunsten sviktet.  Det skulle tatt seg ut om jeg plutselig lå der oppå bordet blandt kopper og kar, syltetøy og juice i en skjønn forening. Det hadde neppe blitt en frokost i rolige former.

Ønsker dere alle som tok turen innom en riktig fin kveld. Snart helg igjen .

Smil fra Hjørdis :-)


14 kommentarer:

  1. Vackert du har på ditt bord...gillar porslinet! Fint tips där med mjölsäcken också.
    Alltid lika kul att kika in till dig...
    Varm kram,
    Titti

    SvarSlett
  2. Herlig påskebord og skjønne minner :) Kos deg med dem :)
    Hilsen fra Anette

    SvarSlett
  3. Det er så nydeleg å sjå alt det fine du har i stråmønster.
    Fint dekka påskebord.
    No er det berre å vente at våren kjem for fullt. Ein kjenner det på lufta, at ei ny tid er i emning.

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
  4. Guri malla, godt du ikke landet oppi bordet, Hjørdis! Både for deg og for alt det nydelige du har samlet over år! En fryd å se et slikt innbydende og lekkert pyntet bord. Familien din er heldige - det må jo nesten være med andaktsfølelse man setter seg ned til frokost. 😀😀
    Jeg kikket inn til Frøken Anker også. Så hun hadde flere nydelige ting i musselmalt, som de sier.
    Ønsker deg en herlig lørdag! Vårsysling i hagen på meg i dag.

    Trineklem :-)

    SvarSlett
  5. Herlig påskebord!
    Stråmønsteret er vel nærmest udødelig, finnes i så mange utgaver. Jeg har en del selv :)
    Er det ikke gøy å gå sånn og lete etter skatter? :)
    Ønsker deg god helg! :)

    SvarSlett
  6. Så koselig et frokostbord. Stråmønsteret er så fint, så lenge jeg kan huske har jeg fundert på hvordan farmor kunne bruke det fine serviset til hverdags. Arvet hennes stråmønster da hun tok en rydderunde og kvittet seg med en del. Har en del forskjellige merker, bl.a. Egersund men også noen middagstallerkner produsert i china som jeg kjøpte sju av til tredve kroner på et loppemarkeder.
    Go uke til deg :)

    SvarSlett
  7. Kjempekos hos deg, Hjørdis! Ha en flott helg i solskinnet!

    SvarSlett
  8. For et nydelig servise du har :))
    Takk for hyggelig tilbakemelding på bloggen! :)) Vi koser oss der borte! Eneste som kunne gjort det bedre, var om torpet var her vi bodde istedet, for da kunne vi kost oss med det hver dag og hatt dyr! Men veldig fint å ha et sted å reise bort til også da :))
    Ønsker deg ei god helg!

    SvarSlett
  9. Nydelig blått og hvitt! Ikke så lett å finne kaffekopper til disse fine servisene! Nydelig bord du har dekket!

    SvarSlett
  10. Nydelig dekket bord! Her blir det jo ikke annet enn koselig å sitte :)
    Jeg har også stråmønster servise. Har mest fra Jàger og litt fra Willeroy og Boch.
    Veldig koselig å dekke med det!
    Ønsker deg en fin uke videre ;)
    Klem Mirjam

    SvarSlett
  11. You have such a lovely collection and beautiful table setting! I am also so glad you have the Google Translation button on your site so that I am able to see your beautiful home AND understand. :-) So happy I found your blog on Pinterest. I am a new big fan and am excited to read lots more of your wonderful posts. Have a very nice weekend.

    SvarSlett
  12. Oioi... Dette skal du være glad for at du har spart på gjennom årene ja, for det er jo så utrolig lekkert. Heldig er du, som har så mye av det :)

    Har du lyst til å bli med på en liten giveaway deler jeg en i det siste innlegget mitt. Trekning fredag 8. mai, så skynd deg om du vil være med :)

    SvarSlett
  13. Nydelig dekket frokostbord. Flotte bilder! Det service kan jeg huske min oldemor serverte oss med også. Lurer på hvor det har havnet. Det er jo så pent!
    Ha en flott dag Hjardis!

    SvarSlett
  14. Uhhhhhhh hvor er det et fint bord.
    Elsker din stil, den er så meget som min.
    Så smukt et gammelt stel. Det har jeg også samlet på i flere år.

    Rigtig skøn lørdag

    Charlotte

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)