Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




mandag 14. januar 2013

Rokokkostol før og nå

Jeg pleier ikke være den som skyver arbeidet foran meg, men denne gang gjorde jeg det til gagns. 

De arvede rokokkostolene hadde jeg bestemt meg for å male og skifte trekk på.

Ettersom jeg hadde nevnt det på bloggen i fjor, ble jeg i høst kontaktet av to lesere av bloggen som lurte på hvordan det gikk med disse stolene.

Her kommer omsider mine erfaringer og fremgangsmåte med råd og små tips.  Jeg må poengtere at jeg ikke er noen møbeltapeserer.



Med godt mot gikk jeg i gang med å ta av trekket. Det viste seg å være mer tidkrevende enn godt mot var. Til å trekke opp møbelstiftene trenger man klypetang og et lite flatt skrujern. Og tålmodighet. Det er viktig å passe på at treverket ikke blir skadet når man trekker opp stiftene. Lirk de løs med skrujernet og trekk dem opp med klypetangen.



Da alt stoffet var av, vasket jeg stolen grundig med mildt salmiakkvann. Etter litt pussing med sandpapir nr 120 grunnet jeg stolen med häftgrunn. Deretter 2 strøk med Lady 40 - 0502Y.

Da stoffet omsider ankom butikken, viste deg seg at butikkpersonalet hadde målt akkurat for lite (4 cm) til at jeg fikk nok til begge stolene. Så luften gikk litt - hmm - egentlig ganske mye, ut av meg og det ble både vår, sommer og høst før jeg orket å gå i gang. Jeg ringte t.o.m. en møbeltapeserer.  Men han skulle ha 4000,- spenn for å trekke om én stol. Det syntes jeg var altfor mye.



Stoffet ble for endte gang lagt på gulvet. Det gamle trekket ble brukt som mal. Hvordan jeg enn snudde og vendte på stoffet, forble det 4 cm for lite. Nå måtte jeg ta mot til meg og gå i gang med klippingen til i alle fall den ene stolen.

Dersom du vil prøve kommer følgende råd; Setet må stiftes fast først. Bruk en kraftig stiftemaskin beregnet til slike ting. Det beste er å starte bak ved ryggen.  Det er viktig å strekke godt i stoffet underveis slik at det blir stramt og pent. Dersom stiftene ikke vil helt inn, bruker man bare hammeren. Men igjen - vær forsiktig med treverket.

På innsiden av vengene stifter du ikke. Her vil stoffet strammes mot treverket og holdes på plass. Stram godt hele veien rundt. Pass på at det ligger bent og ikke foldes. Dersom det gjør det, trekk ut stiften og forsøk på nytt. Dette er kjedelig, men det er jo viktig at sluttresultatet blir bra.

Når stoffet er festet hele veien rundt, fortsetter du på vengene. Det som er til overs klippes av med en skarp saks. Møbelbåndet vil skjule sårkanter.



Her er jeg i gang med stolryggens bakside. Mange små gardinklyper fra Ikea og Fretex holdt stoffet på plass, etter at stoffet var limt fast langst kantene. Jeg brukte et godt tekstillim.



Da dette var tørt, la jeg ryggen inn i stolens åpning og la stoffet som var ferdig tilklippet på ryggens framside. (så dumt av meg å ikke ta bilder her)

Deretter kunne jeg finne frem møbel-stiftemaskinen og stifte fast ryggens framside. Beregnet litt ekstra stoff slik at det er lettere å dra i. En god saks til å klippe inntil etterpå er god å ha. 

Å spikre inn fine møbelstifter på nytt, kunne jeg bare glemme. Jeg er jo ingen møbeltapeserer. Det er mye lettere med stiftemaskinen. I en liten nisjebutikk for lamper, fikk jeg kjøpt passende bånd 5 meter langt holdt til denne stolen.

Det ble limt fast med limpistol og skjuler alle stiftene. 


Rokokkostol før og nå


Nå gjenstår en stol. Mer stoff er bestilt. Manglet i utgangspunktet 4 cm, men trenger nå 44 cm til ryggen. Så viser det seg at 1 meter er det minste jeg kan bestille. Nå lurer jeg på om selger tar på seg ansvaret. Det hørtes ikke slik ut da jeg bestilte. 

Her er det bitende kaldt for tiden. Peiskos og noe varmt i koppen gjør underverker.

Ønsker alle som titter innom meg en riktig god uke!

Klem fra Hjørdis

28 kommentarer:

  1. Hei og godt nytt år,Hjørdis. Stolen ble lekker. Jeg har gjort det samme med en rokokkostol så jeg vet hvilket arbeid dette er. Det verste var nesten å fjerne alle stiftene.Ønsker deg en fin uke.Klem

    SvarSlett
  2. Herlighet for en jobb du har hatt, men du verden for et flott resultat... så flink du er:)
    Kjedelig at du fikk for lite stoff til begge stolene - og så bare 4 cm. om å gjøre:/... skjønner at du mista litt piffen.

    Ønsker deg en fin ny uke:)
    Klem Marianne

    SvarSlett
  3. Her har du hatt litt av en jobb! Fint å få stolen lysere i fargene.

    SvarSlett
  4. WAW SÅ LEKKER
    Å KJEDELIGT MED FORLITE STOFF
    DU HAR VIRKELIG GJORT EN FLOTT JOBB
    KLEMMER FRA ELI:)

    SvarSlett
  5. Du har virkelig gjort litt av en jobb her! Stolen ble virkelig lekker! Men så ergelig å mangle 4 cm da, håper det ordner seg! Jeg har lenge planlagt å trekke om strykebrettet og to puffer, og nå har du inspirert meg til å sette igang:-) Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  6. Nydelig Hjørdis, har også en stående, men tok den lette løsningen, sydde løst trekk. Det var litt av et arbeid å løsne alle stiftene, uff og uff, ser at du strevde du også. Kjekt med 4 cm for lite, man blir litt forb.... da, irriterende. Flink er du iallefall som har fått den ene ferdig, det står en i Paradis også, hihi. Ha en nydelig uke, kos deg, kanskje snart tid for en kaffekopp, hadde vært koselig en ettermiddag. Klem fra Mona.

    SvarSlett
  7. Så flink du er! Stolen ble knall fin :)

    SvarSlett
  8. Vad duktig du är!! Så snygg stolen blev!! Jättefint tyg.
    Kanske jag skulle våga klä om min 'Emmafåtölj' nu :))
    Ha en fin kväll.
    Kram Maria

    SvarSlett
  9. Oi, så fin den ble!
    Ønsker deg en NydeligFlott start på uka!
    Klem fra Julie :-)

    SvarSlett
  10. Virkelig imponerende. Jeg hadde aldri tørt å starte med noe sånt.

    SvarSlett
  11. Hei,igjen. Mulig det ser ut som kommentaren forsvinner fordi jeg har moderering (jeg må godkjenne før de legges ut).

    SvarSlett
  12. Så flott stolen ble:D Kan skjønne du ble umotivert av sånnt tull..og jeg jobber på Princess, der vi og selger stoff..har vi gjort en feil, skal ikke kunden straffes! :)

    Jeg har en nydelig rokkokko sofa stående som jeg venter på at jeg skal få motivasjon til å trekke om. Etter jeg hadde motet meg opp til å rive av det gamle stoffet var det blitt høst, og nå er det putselig vinter:P Tiden flyr! Håper å få til dette før vi går inn i enda en ny årstid;)

    SvarSlett
  13. Hei :) så koselig blogg :)mye herlige bilder og nydelige detaljer :) er også gla i blått, spesielt på kjøkken :) Endte opp med blå Kitch'n Aid etter noen runder med meg selv :) men angrer ikke :) gleder meg allerede til neste innlegg :) klem fra Malin

    SvarSlett
  14. Å Hjørdis....For en jobb og FOR et resultat!!!!
    Vakkert.....dånelekkert......

    Ha en vidunderlig uke min skjønne bloggvenn.

    Smil og klem Camilla.

    SvarSlett
  15. Åhh, for en praktfull stol! Kjempefint arbeid du har gjort;) Og jeg forstår at det med stoffet må være kjempeirriterende! De koppeskjulerne i innlegget under, var veldig søte;) En god idé.

    SvarSlett
  16. Åååå så fin den ble :-D Du har vært utrolig flink :-) Supert at du har lagt ut hvordan du har gjort det trinn for trinn. Har hatt lyst til å trekke om stoler lenge, men har ikke hatt mot til det ;-)Kanskje en dag...

    Klem Mona

    SvarSlett
  17. Så flott den ble! Flink er du :) jeg har akkurat kjøpt meg rokokkostol, men foreløpig skal den få være som den er :)

    SvarSlett
  18. Wow til jobben du har gjort og resultatet. :)
    Stolen ble lekker!
    Klem

    SvarSlett
  19. WOW! Så flotte de ble. Du er kjempeflink - kan godt få bli møbeltapetsereren min ;)

    SvarSlett
  20. Å så fin den ble....argggggg med for lite stoff. På mine stoler trodde jeg at jeg hadde forliste stoff,
    jeg gikk lenge rundt å så på stoffet før jeg turde klippe, men heldigvis hadde jeg nok pluss litt tl :)
    Rart at kommentaren forsvinner når du skriver liven sa også at hun opplevde det hos meg....vet ikke hva jeg skal gjøre....får prøve å trykke litt en
    dag og håper det ordner seg. Har faktis opplevd det på noen blogger også.
    Ja ja håper stil nr 2 blir raskt ferdig tenker du hiver deg rundt kjenner jeg deg rett.
    Ha en fin uke min venn.
    Varm klem til deg

    SvarSlett
  21. Heisann og takk for sist!
    Takk for hyggelig hilsen.
    Nå har hverdagen kommet i gjenge igjen. Det var en vanskelig omstilling. Etter 3 uker med full sommer, blomstrende trær og 40 varmegrader så PUFF. Vinter, frost og mørke...
    Turen var helt eventyrlig og har satt dype spor! Jeg lengter tilbake!
    Jeg er ikke i noe blogge-modus enda. Men har laget et innlegg etter påtrykk fra venner som venter på referat fra turen.
    Imens får jeg heller kikke på hva dere andre ivrige maur holder på med... Det var i alle fall MYE å lese her inne hos deg!
    Alle gode ønsker for det nye året. Klemmer fra Marit

    SvarSlett
  22. Takk for du deler Hjørdis..Du er bare sååå Kreativ og dyktig,for en tålmodighet og et Nydelig resultat..;-)))
    En god uke til deg også!!
    Klem Malin

    SvarSlett
  23. Så flott stolen ble!!! Du er jammen flink, det var fint å se bildene og få forklaringen på hvordan du gjorde det. Ha en fin uke, Hjørdis! Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  24. Heisann
    Tusen takk for god innføring i hvordan trekke om :)
    Stolen ble så fiin...og tenker du har gjort litt av et arbeid ja!!
    Holder på å trekke om litt her også, men på et enklere plan ennå. Må øve meg litt :)

    ha en fin ettermiddag Hjørdis
    Klem!

    SvarSlett
  25. Så dyktig du er, det tror jeg ikke jeg hadde våget meg på. Stolene blir jo kjempefine, et helt annet utrykk på dem nå. Passer jo perfekt hos deg. Det var jo så bra med denne innføringen , du inspirerer virkelig oss andre til å sette i gang med noe lignende. Takk
    Ønsker deg en super kveld, klem Anita

    SvarSlett
  26. Flott resultat! :-)
    Håper du får en fin kveld tross kulden!

    SvarSlett
  27. Hjørdis, Hjørdis, hva du kan??? Stolen ble skikkelig, skikkelig fin! Jeg er mektig imponert over din nevenyttighet, synes du har vært utrolig flink. Du fikk jo til den første så fint, og da går det vel minst like greit med den andre. Tvi, tvi for at du får stoff uten å måtte bote for selgerens blemme. Jeg heier på deg! :-)

    Klem klem fra Trine

    SvarSlett
  28. Den ble jo veldig veldig fin da!
    og ett nydelig stykke arbeid!!
    Gratulerer med ny stol!
    Titti-klem

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)