Velkommen


Jeg er så glad i den nostalgiske, romantiske og ikke minst den landlige stilen.




fredag 17. januar 2014

Tulipanens dag

Ja, for det er i dag - fredag, 17. januar. I alle fall i Norge.
Det lærte jeg i dag på God Morgen Norge:)

Bildet er fra huset i byen. Hyllen er gammel og stråmønster har jeg samlet på siden jeg var tenåring:)

Noen bloggere klarte nesten lure meg til å tro at det var i går eller i forgår:)


Tulipanen er så populær at den har fått sin egen dag.  Datoen varierer fra år til år og markerer starten på tulipansesongen.  


3 buketter for 100,- på Plantasjen i dag:)
Og det ble rosa.


Tulipanen kommer opprinnelig fra Tyrkia. Et sagn forteller om et ungt forelsket par som ferierte der. De ble angrepet av røvere og den unge piken ble drept. Kjæresten ble så fortvilet at han red på sin hest utfor et stup.  Der hvor blodet hans lå, vokste det opp vakre, røde blomster som lignet en turban i fasongen:) Derav navnet:) 
Hva man lærer av å se på God Morgen Norge:)

Tusen takk for besøket!
Og ikke minst; tusen takk for så mange gode ord som jeg setter så stor pris på.

God helg!

Smil og klem fra Hjørdis

22 kommentarer:

  1. Hei og god helg til Hidlesundet;-))
    Vakre bilder fra tulipanens dag;-)

    SvarSlett
  2. En liten tv pause her og da tar jeg turen innom hos deg Hjørdis for å ønske en riktig god helg! Det er mange tulipaner i omløp i disse dager, dine var skjønne! Veldig flotte bilder i innlegget under her også!!

    Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  3. God helg Hjørdis! Og ja det er i dag tulipanens dag. Og her og nyter eg mine! Deilig med litt vår inne når været er så vinteraktig ute..
    Og beklager eg er dårlig å legge iogjen spor, sjøl om eg til stadighet er innom her... Skal bli flinkere!
    Nyt blomane!

    Klem

    SvarSlett
  4. Så vakkert med tulipaner og det blå porselenet,perfekt dammen...det ene fremhever det andre :)
    Jeg vare av de som selv ble lurt,et sted stod det 15.Januar,og et annet sted i dag!!!Jaja,da ble det tulipanuke da hos meg ;)
    Det er ihvertfall sikkert og visst at friske blomster er herlig å få i hus :)
    God helg!
    Toveklem :)

    SvarSlett
  5. Morsomt å få vite hvor tulipanene kommer fra :-) Et fint sagn. Jeg har lest årskavalkaden din. Stedet deres er et paradis på jord. God helg. Hilsen Drude

    SvarSlett
  6. Tulipaner er en av mine favoritt blomster :)
    Skulle gjerne kjøpt meg en bukett i helga, men jeg er innesnødd :)
    Ønsker deg en herlig helg!

    SvarSlett
  7. God helg til deg også, Hjørdis! Så nydelig det er hos deg!

    SvarSlett
  8. I år så falt tulipanens dag på min bursdag, så her i huset ble det også tulipaner i flere vaser....flott hjem du har Hjørdis.... :) God Helg....

    SvarSlett
  9. Hei Hjørdis!
    Nydelig stråmønster bilder som vanlig, og da er jo jeg solgt! Og så fikk jeg jo vite historien om tulipanene, og det var godt, for jeg ser ikke på God morgen Norge! Rosa passer kjempefint nå, og her går det i primula, også de rosa!

    Ønsker deg en flott helg!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  10. Så herlig med rosa tulipaner , passet utrolig godt på hylla med stråmønster serviset. Ingenting er vel som knasende friske tulipaner :-)
    Nyt resten av helga :-) klem Anita

    SvarSlett
  11. Rosa tulipaner er bare vakkert!

    SvarSlett
  12. Jeg såg ikke på God morgen Norge i går, så da lærte
    jeg noe nytt nå. Har fått med meg at det var tulipanens
    dag 2.fre.i jan. Men ikke tulipanens opprinnelse.?
    Ja det er vel en legende for hver plante omtrent.
    Noen mer kjente enn andre.
    Nydelig med rosa tulipaner i den flotte mugga di.
    Her ble det kjøpt en hvit og to rosa buketter i dag på Coop.
    Til samme pris som på Plantasjen. Men da slapp jeg å kjøre
    en hel time for å få tak i det.
    Ønsker deg ei fortsatt herlig helg :)

    SvarSlett
  13. Vi har ikke en slik dag i Skottland, men jeg har kjopt tulipen i gar!

    SvarSlett
  14. Hei, hei Hjørdis.
    Tulipaner er flott og veldig kjærkomment å kjøpe tulipanbuketter nå etter jul for å friske opp hjemme. Det er så koselig å følge med på God morgen, Norge når man har anledning. Særlig slike interessante repotasjer som har med blomster, interiør og mote å gjøre, for min del. Jeg har en fridag i uka, og den nyter jeg med God morgen, Norge til frokosten etter at gutta har gått til skolen. Ei god stund.. Fint å lære historien om tulipipanene.

    Det er ikke bare tulipaner som er vakkert hos deg, jeg legger selvfølgelig merke til det nydelige stråmønsterserviset i tallerkenhylla hos dere. Veldig fin den også. Ser at grisen du fikk tak i i høst fremdeles henger med i januarinteriøret. Trivelig!

    Du forteller meg at du blir glad av å lese kommentarer jeg har gitt deg, men vet du, det blir jeg også! Jeg ble så ekstra varm om hjertet for de siste kommentarene dine, man føler jo at denne bloggingen virkelig har noe for seg når man kan utvikle vennskap gjennom det, til tross for at man aldri har møttes. Takk for gjestfrihet og invitasjon til Hidlesundet, og jeg vil gjerne få si i like måte. Dere er velkomne til å komme til oss på Godager, nær Hamar. Tenk om vi hadde møttes en dag, hadde vært utrolig spennende! :-)

    Ha en kjempefin søndag, Hjørdis!
    Klemklem fra Trine

    SvarSlett
  15. Dagen blir ikke den samme uten God Morgen Norge :)

    Nydelige bilder med en smak av herlig vår.

    Ønsker deg en strålende uke

    Nyt dagen klem Monica

    SvarSlett
  16. HEI
    så mye fint å se hos deg.
    vakre serviser overalt.
    nydelig.
    håper du får en fin uke!
    her er det kaldt og surt pga. vind.

    klem TOVE

    SvarSlett
  17. Koselige bilder og tulipaner blir vi
    aldri lei av. :))
    Ha en flott uke.
    Klem.

    SvarSlett
  18. Hei Hjørdis
    Nydelig med tulipaner, men du for en hjerteskjærende historie da!!
    Stråmønsteret er så fint, men jeg har ingenting i kongelig dansk....kanskje jeg finner noe i København :)
    Ønsker deg fine januardager, nå ser vi mot slutten på den også :)
    Klem klem

    SvarSlett
  19. Å god morgen søde snupp!
    Ville bare innom å ønske deg en herlig dag.....kanskje du baker....??? Fikk følelsen på det;)
    Herlige tulipaner og i skjønn farge da!
    Jeg koser meg med ranunkler nå......vakkert.

    Vi blogges plutselig vi;)

    Smil ,smil OG klem
    Camilla .

    SvarSlett
  20. Stråmønster er kjempeflott! Har berre eit par koppar og litt fleire asjettar. Er koppane som fyrst vert knust ;-)
    tulipananr er nydelege og her hjå oss har dei vore på Prix 3 for prisen av 2 tilbod. Så då vart det 100kr.
    Er slappfisk etter sykje, men kjenner eg er betre i dag enn i går.

    klem

    SvarSlett
  21. Jeg prøver alltid å ha tulipaner på bordet på denne tiden av året :) Takk for spennende historie om tulipaner!

    SvarSlett
  22. Det er alltid så koselig med tulipaner - jeg har gjerne ett par buketter som jeg deler opp og setter rundt om...
    Og tusen tusen takk for den søte kommentaren på mitt forrige innlegg - koselig å høre at du tenker på meg.
    Ønsker deg en riktig god helg, nyt den og ta gost vare på deg selv!
    Titti-klem

    SvarSlett

Jeg blir så glad for kommentarer på mine innlegg :-)